Videnskabsklubben
...på dit gymnasium?

Her kan du se, hvorfor gymnasier i hele landet takker ja til Videnskabsklubbens unikke tilbud
– og hvordan dit gymnasium bliver en del af det

Hvad er Videnskabsklubben?

Videnskabsklubben er et gratis fritidstilbud, hvor gymnasie­elever underviser nysgerrige børn fra grundskolens mellemtrin i uge 43-49. Udskolings­elever hjælper til.

Gymnasieeleverne, der takker ja til det frivillige arbejde, skal regne med at lægge ca. 25 timer i alt. Arbejdet ligger fordelt over efteråret.

Oplæringen af gymnasie­eleverne, deltager­til­melding og levering af materialer varetages af Videnskabs­klubben. Gymnasiet sørger for rekruttering af frivillige og stiller lokaler til rådighed.

Foto: Lars Svankjær
Foto: Lars Svankjær

Nyhedsbrev for gymnasier

Er du nysgerrig på, hvordan I kan starte en Videnskabsklub på jeres gymnasium? Tilmeld dig vores særlige nyhedsbrev for nysgerrige gymnasier og få inspiration, gode råd og konkrete redskaber til at komme i gang.

Foto: Lars Svankjær

Inspirationskatalog

I vores inspirationskatalog kan I læse mere om, hvordan I kan blive en del af Videnskabsklubben, og hvorfor det giver mening for både elever, lærere og skolen som helhed. Kataloget er nemt at printe og dele med kolleger, ledelse og andre interesserede.

Download kataloget, og bliv klogere på, hvordan Videnskabsklubben kan gøre en forskel på jeres gymnasium.

Hvad får jeres gymnasium ud af at være med?

Brobygning

Gennem Videnskabsklubbens forløb bliver grundskoleelever fra mellemtrinnet og udsko­lingen inviteret helt ind på jeres skole og møder jeres bedste ambas­sa­dører: gymna­siets engage­rede elever. Når forløbet er slut, har I des­uden mulighed for at af­holde en afslut­ning, hvor grund­skole­elevernes forældre invite­res ind på jeres gym­nasium.

Talenttilbud uden konkurrence

Hvis jeres gymnasium arbejder med et talentprogram, er det oplagt at bruge Viden­skabs­klubben som en del af det. Tilbuddet henvender sig til elever, som er interes­serede i formidling og under­visning. Videnskabs­klubben har både forløb til de natur­fagligt interes­serede og samfunds­videnskabeligt orienterede elever. 92 procent af vores tidligere mentorer har kunnet bruge deres erfaringer efter­følgende og oplever f.eks. at være blevet bedre til at formidle. 70 procent siger, at de har fået større selvtillid og tro på egne evner. 87 procent vil anbefale andre at melde sig som mentor i Videnskabs­klubben.

Styrkelse af gymnasiets profil

Et samarbejde med Videnskabsklubben giver mulighed for, at jeres gymnasium kan positio­nere sig selv som en uddannelses­insti­tution med en bred palet af tilbud til jeres mest ambi­tiøse elever. Samtidig sender I et posi­tivt signal ved at tilbyde jeres elever en mulig­hed for frivilligt arbejde og ved at åbne gymna­siets døre for lokals­amfundet.

Medieomtale og promovering

De senere år har Videnskabsklubben haft flere hundrede medieomtaler i en lang række nationale og lokale medier. Vi benytter i vid udstrækning gymnasie­eleverne som front­figurer og gymnasierne til reportage­besøg.

Videnskabs­klubbens kommunikations­afdeling står for at skrive og udsende presse­med­del­elser gerne i sam­arbejde med jer.

Hvad kræver det af jer at være med?

Først og fremmest kræver et samarbejde, at I som gymnasium udpeger den kontaktperson, som skal være tovholder hos jer. Denne person skal:

  • Deltage på et opstartsmøde med Videnskabsklubben, samt et kort webinar for nye kontaktpersoner.
  • Rekruttere de 3-4 gymnasieelever (mentorer), som skal undervise på forløbet.
  • Bistå gymnasieeleverne med at gennemgå materialekassen og evt. anden hjælp i forhold til det logistiske.
  • Være til rådighed for mentorerne, mens Videnskabsklubben afholdes på gymnasiet i ugerne 43-49. Undervisningen finder sted efter almindelig skoletid i hverdage en gang om ugen.
  • Støtte eleverne i deres mentorrolle.
  • Evt. arrangere afslutning på gymnasiet, hvis I selv ønsker det.
Foto: Lars Svankjær
Biodiversitet Roskilde 2020 2

Forventninger til gymnasiet

  • At lægge lokaler til Videnskabsklubben.
  • At give eleverne fri fra undervisningen i forbindelse med den obligatoriske oplæringsworkshop i uge 40/41.
  • At betale gymnasieelevernes transport til og fra workshoppen.
  • At hjælpe med at sprede budskabet omkring Videnskabsklubbens tilbud på gymnasiet.
  • Eventuelt at agere vært for besøgende gæster udefra, for eksempel lokale politikere.

Hvad siger andre gymnasier om samarbejdet?

{

Al den information, der kommer fra Videnskabsklubben, er så velorganiseret og tjekket – tak for det. Eleverne er glade for deres workshop og materiale.

Seniormentorerne har været rigtig gode til at tage ansvar og har kørt det hele meget selvstændigt. De blev klædt godt på efter at have deltaget i jeres workshop, som de var meget begejstrede for.

Jeres mediemennesker har virkelig været gode til at promovere jeres klub og vores skole med borgmesterbesøg, avisomtale og eftermiddag på den lokale DR-radiokanal.

Det er mit indtryk, at materialet er nemt at gå til for mentorerne. Mentorerne har været meget selvkørende. Koordineringen fra jeres side er meget velfungerende, ligesom den plejer at være. Og så er det en stor hjælp, at I altid reagerer hurtigt, når vi har spørgsmål, eller der opstår et eller andet, som skal løses.

Eleverne er glade for at være mentorer, og de oplever det helt klart, som noget særligt – et særligt gode.

Det er virkelig en god dannelse, vores elever får. Både fagligt, men også som undervisere og som forbilleder for de mindre. Og så skærper det deres egen interesse for videnskab.

Det har vist sig at være en stor succes for min elevgruppe. Det er fantastisk, at der følger en uddannelsesdag med til eleverne.

– faglærer

Vi deler nyheder fra Videnskabsklubben på vores sociale medier og viser på den måde, hvor engagerede, dygtige og forskellige elever vi har.

– rektor

Jeg bruger Videnskabsklubben som del af vores talentprogram, hvor jeg altid mangler tilbud uden konkurrence.

– talentkoordinator

Videnskabsklubben giver min skole et fantastisk ry.

– faglærer

Det er en enkel måde at få eleverne fagligt og socialt i spil på – stort set omkostningsfrit for skolen. Kan kun anbefale det. Tak, fordi vi må være med.

– rektor
Foto: Lars Svankjær

Sådan ser et år med videnskabsklubben ud

Sådan ser et år med videnskabsklubben ud
1: Kontakt med nye gymnasier etableres
Når du og dit gymnasium har besluttet jer for, at I gerne vil være med i Videnskabsklubben, skal I tage kontakt til os senest i januar samme år, som I ønsker at være med. Gerne før.
2: Opstartsmøde
På opstartsmødet er der først og fremmest tale om en forventningsafstemning mellem os og jer. Det er vigtigt, at vi er helt enige om rollefordelingen. Opstartsmødet ligger i januar-februar. Umiddelbart efter afholdes webinar for nye kontaktpersoner.
3: Færdig plan for året
Senere i februar offentliggøres årets nye samarbejdsgymnasier her på Videnskabsklubbens hjemmeside, i nyhedsbrev og på sociale medier.
4: Rekruttering af gymnasieelever
Det er gymnasiets opgave at rekruttere de 3-4 gymnasieelever, som skal agere frivillige undervisere og mentorer på Videnskabsklubbens forløb. Vi bistår med rekrutteringsmateriale og sparring på opgaven. Eleverne skal være rekrutteret senest i slutningen af maj måned.
5: Obligatorisk oplæringsworkshop
I uge 40/41 forventes gymnasieeleverne at deltage i en heldags workshop i Odense, hvor de bliver oplært i det faglige materiale og klasserumsledelse. De møder desuden de forskere, der har udviklet forløbene for Videnskabsklubben. Gymnasiet betaler transport.
6: Lokalmedier kontaktes
‒ evt. i samarbejde med jer.
7: Materialer sendes ud til gymnasierne
Vi pakker og udsender materialekasser i samarbejde med Center for Undervisningsmidler (CFU) efter sommerferien. Det er vigtigt, at I sammen med gymnasieeleverne gennemgår materialekassen, inden forløbet starter i uge 43.
8: Frivillig afslutning
Når Videnskabsklubbens forløb er ved at være slut, sender vi kompetencebeviser til jeres elever og diplomer til børnene. I kan vælge at invitere elevernes forældre og søskende til en fælles afslutning i december, hvor de får overrakt deres beviser. Denne mulighed er frivillig.

Gymnasier med Videnskabsklubber

Kortet viser de gymnasier, der er med i Videnskabsklubben i skoleåret 2025/2026.

Region Hovedstaden
  • Allerød Gymnasium
  • Aurehøj Gymnasium
  • Bagsværd Kostskole og Gymnasium
  • Birkerød Gymnasium
  • Brøndby Gymnasium
  • Campus Bornholm
  • Christianshavns Gymnasium
  • Egedal Gymnasium & HF
  • Enghøj Gymnasium
  • Frederikssund Gymnasium
  • Frederiksværk Gymnasium og HF
  • Gammel Hellerup Gymnasium
  • Gefion Gymnasium
  • Gribskov Gymnasium
  • H.C. Ørsted Gymnasiet, Ballerup
  • H.C. Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg
  • H.C. Ørsted Gymnasiet, Lyngby
  • Helsingør Gymnasium
  • Høje-Taastrup Gymnasium
  • Ingrid Jespersens Gymnasieskole
  • Københavns åbne Gymnasium
  • Køge Gymnasium
  • NEXT – Vibenshus Gymnasium
  • Nordsjællands Grundskole og Gymnasium samt HF
  • Nærum Gymnasium
  • Ordrup Gymnasium
  • Rungsted Gymnasium
  • Tårnby Gymnasium
  • U/NORD Hillerød Teknisk Gymnasium
  • Virum Gymnasium
  • ZBC HTX Ringsted
Region Sjælland
  • HTX Roskilde
  • Kalundborg Gymnasium og HF
  • Køge Gymnasium
  • Nakskov Gymnasium og HF
  • Nykøbing Katedralskole
  • Næstved Gymnasium og HF
  • Roskilde Gymnasium
  • Roskilde Katedralskole
  • Stenhus Gymnasium
  • Vordingborg Gymnasium og HF
  • ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
  • ZBC HTX Ringsted
  • ZBC HTX Vordingborg
Region Midtjylland
  • Aarhus Tech HTX
  • College360 (HTX Silkeborg)
  • Det Kristne Gymnasium Ringkøbing
  • Egå Gymnasium
  • Favrskov Gymnasium
  • Grenaa Gymnasium
  • Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier
  • Holstebro Gymnasium og HF
  • Horsens Gymnasium & HF
  • Odder Gymnasium
  • Paderup gymnasium
  • Randers Statsskole
  • Skanderborg Gymnasium
  • Skive Gymnasium
  • Struer Statsgymnasium
  • Tradium Gymnasier, HHX & HTX
  • Viborg Gymnasium
  • Aarhus Katedralskole
Region Nordjylland
  • EUC Nord, Hånbækvej
  • EUC Nord, M.P. Koefoeds Vej
  • EUC Nordvest, Teknisk Gymnasium
  • Fjerritslev Gymnasium
  • Mariagerfjord Gymnasium
  • Støvring Gymnasium
  • Vesthimmerlands Gymnasium og HF
  • Aalborg Katedralskole
  • Aalborghus Gymnasium
Region Syddanmark
  • Esbjerg Gymnasium
  • Fredericia Gymnasium
  • Grindsted Gymnasie- & Erhvervsskole
  • HTX Vejle
  • Kolding Gymnasium
  • Middelfart Gymnasium & HF
  • Mulernes Legatskole
  • Nordfyns Gymnasium
  • Nyborg Gymnasium
  • Ribe Katedralskole
  • Rødkilde Gymnasium
  • Sct. Knuds Gymnasium
  • Svendborg Gymnasium
  • Sønderborg Statsskole
  • Tornbjerg Gymnasium
  • Tønder Gymnasium
  • Aabenraa Statsskole

Hvilke forløb tilbyder videnskabsklubben?

Alle Videnskabsklubbens faglige forløb strækker sig over 7 uger. Indholdet er udarbejdet i et sam­arbejde mellem førende forskere fra danske universi­teter, lærere og profes­sio­nelle videnskabs­formidlere.
Alle forløb benytter sig af undersøgelsesbaseret undervisning og hands on forsøg, aktiviteter og eksperimenter. Nogle forløb tager udgangspunkt i en enkelt fagdisciplin, mens andre er tværfaglige. Ofte bevæger indholdet sig ud over det fagstof, som jeres elever møder i skolen.
På oplærings­work­shoppen i uge 40/41 modtager gymnasie­eleverne et hæfte med en fuld gennem­gang af alle undervis­nings­gange, samt teorien hertil.

Primatologi

Forløbet om primatologi dvs. læren om aber, menneske­aber og evo­lu­tion – er målrettet elever i 4. klasse, som i løbet af 7 uger bl.a. får mulighed for at undersøge kranier og tænder fra primater. Børnene skal også selv prøve at lege aber og derved opleve evolu­tionen på egen krop.

Biodiversitet

Forløbet om biodiversitet skal åbne 4.-5. klasses elevers øjne for den mang­foldighed af liv, som er i verden omkring os, og hvordan vi bedst muligt passer på den. De skal bl.a. på jagt efter arter og smådyr i gymnasiets nærområde.

Kemi

Alt i verden er kemi – ja, faktisk er kemi et helt sprog i sig selv. Forløbet om kemi lærer børn i 4. og 5. klasse det kemiske sprog, bl.a. gennem spillet ”Det Periodiske System”, som er særligt udviklet til Videnskabsklubben.

Materialefysik

Hvilken flydeevne har ketchup? Hvordan påvirker salt smelte­punk­tet for vand? Spørgsmål som disse skal børn i 5.-6. klasse prøve at svare på i forløbet om materiale­fysik. Fokus er på den fysik, de møder i deres hverdag – særligt materialer.

Mikrobiologi

Hvad er mikrober, og hvordan kan vi bruge dem? I forløbet om mikrobiologi skal 5.-6. klasses elever kigge på Jordens mindste liv under lup, lave forsøg med bl.a. surdej, gær og balloner, samt undersøge hvilken betydning mikrober har for Jorden.

Geometri & Algoritmer

I forløbet om geometri og algo­rit­mer har forskere og spil­udvik­lere sat sig sammen for at udvikle et spil, som i al sin enkelt­hed handler om at redde verden med mate­matik og datalogi. Forløbet flytter børnenes fokus væk fra facit og fremhæver værdien i at prøve sig frem. Til 5.-6. klasse.

Arkæologi

I forløbet om arkæologi skal børn i 4.-5. klasse prøve kræfter med metoder, som er funderet i både humaniora og naturvidenskab. Gennem f.eks. en miniudgravning og udvindelse af DNA i en banan åbner forløbet børnenes øjne for det aftryk, vi mennesker sætter på verden.

Jordsystemvidenskab

Hvorfor er fotosyntesen afgørende for alt liv på Jorden? Hvordan fungerer naturens affaldssystem? Det er nogle af de spørgsmål, som børn i 5.-6. klasse skal undersøge i forløbet om Jordsystemvidenskab. Børnene skal bl.a. lave deres egen model af et økosystem.

Hør mere om Videnskabsklubben

Nyhedsbrev for gymnasier

 

Skriv til Videnskabsklubben

 

Er du nysgerrig på, hvordan I kan starte en Videnskabsklub på jeres gymnasium? Tilmeld dig vores særlige nyhedsbrev for nysgerrige gymnasier og få inspiration, gode råd og konkrete redskaber til at komme i gang.

Skriv til os her, hvis du vil høre mere om, hvordan du kan få Videnskabsklubber på dit gymnasium – så kontakter vi dig så hurtigt som muligt. 

4 + 5 =

Videnskabsklubbens værdisæt

Plads til fællesskab

Videnskabsklubben er et unikt fællesskab for nysgerrige og videbegærlige børn og unge, hvor man må være den, man er.

Nysgerrig på verden

I Videnskabsklubben har vi det sjovt. Her undersøger vi verden omkring os og prøver os frem uden at skulle præstere eller være bange for at fejle.

Giv det videre

I Videnskabsklubben tager vi ansvar for andre og deler ud af os selv. Vi tror på, at det, man giver, får man tifold igen, og at alt – passion, viden og erfaring – vokser af at blive delt.

Skab mening

Vi får videnskaben til at give mening for flere, og vi skaber samtidig mening for os selv ved at engagere os i noget, der er større end os selv.

Stå på viden

Viden er afsættet for alt, hvad vi gør. Vi formidler viden for at klæde flest muligt på til at navigere i morgendagens samfund.