Hvad er Videnskabsklubben?
Gymnasieeleverne, der takker ja til det frivillige arbejde, skal regne med at lægge ca. 25 timer i alt. Arbejdet ligger fordelt over efteråret.
Oplæringen af gymnasieeleverne, deltagertilmelding og levering af materialer varetages af Videnskabsklubben. Gymnasiet sørger for rekruttering af frivillige og stiller lokaler til rådighed.


Nyhedsbrev for gymnasier
Er du nysgerrig på, hvordan I kan starte en Videnskabsklub på jeres gymnasium? Tilmeld dig vores særlige nyhedsbrev for nysgerrige gymnasier og få inspiration, gode råd og konkrete redskaber til at komme i gang.

Inspirationskatalog
I vores inspirationskatalog kan I læse mere om, hvordan I kan blive en del af Videnskabsklubben, og hvorfor det giver mening for både elever, lærere og skolen som helhed. Kataloget er nemt at printe og dele med kolleger, ledelse og andre interesserede.
Download kataloget, og bliv klogere på, hvordan Videnskabsklubben kan gøre en forskel på jeres gymnasium.
Hvad får jeres gymnasium ud af at være med?
Brobygning
Talenttilbud uden konkurrence
Styrkelse af gymnasiets profil
Medieomtale og promovering
Videnskabsklubbens kommunikationsafdeling står for at skrive og udsende pressemeddelelser gerne i samarbejde med jer.
Hvad kræver det af jer at være med?
Først og fremmest kræver et samarbejde, at I som gymnasium udpeger den kontaktperson, som skal være tovholder hos jer. Denne person skal:
- Deltage på et opstartsmøde med Videnskabsklubben, samt et kort webinar for nye kontaktpersoner.
- Rekruttere de 3-4 gymnasieelever (mentorer), som skal undervise på forløbet.
- Bistå gymnasieeleverne med at gennemgå materialekassen og evt. anden hjælp i forhold til det logistiske.
- Være til rådighed for mentorerne, mens Videnskabsklubben afholdes på gymnasiet i ugerne 43-49. Undervisningen finder sted efter almindelig skoletid i hverdage en gang om ugen.
- Støtte eleverne i deres mentorrolle.
- Evt. arrangere afslutning på gymnasiet, hvis I selv ønsker det.


Forventninger til gymnasiet
- At lægge lokaler til Videnskabsklubben.
- At give eleverne fri fra undervisningen i forbindelse med den obligatoriske oplæringsworkshop i uge 40/41.
- At betale gymnasieelevernes transport til og fra workshoppen.
- At hjælpe med at sprede budskabet omkring Videnskabsklubbens tilbud på gymnasiet.
- Eventuelt at agere vært for besøgende gæster udefra, for eksempel lokale politikere.
Hvad siger andre gymnasier om samarbejdet?

Sådan ser et år med videnskabsklubben ud

1: Kontakt med nye gymnasier etableres
2: Opstartsmøde
3: Færdig plan for året
4: Rekruttering af gymnasieelever
5: Obligatorisk oplæringsworkshop
6: Lokalmedier kontaktes
7: Materialer sendes ud til gymnasierne
8: Frivillig afslutning
Gymnasier med Videnskabsklubber
Kortet viser de gymnasier, der er med i Videnskabsklubben i skoleåret 2025/2026.
Region Hovedstaden
- Allerød Gymnasium
- Aurehøj Gymnasium
- Bagsværd Kostskole og Gymnasium
- Birkerød Gymnasium
- Brøndby Gymnasium
- Campus Bornholm
- Christianshavns Gymnasium
- Egedal Gymnasium & HF
- Enghøj Gymnasium
- Frederikssund Gymnasium
- Frederiksværk Gymnasium og HF
- Gammel Hellerup Gymnasium
- Gefion Gymnasium
- Gribskov Gymnasium
- H.C. Ørsted Gymnasiet, Ballerup
- H.C. Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg
- H.C. Ørsted Gymnasiet, Lyngby
- Helsingør Gymnasium
- Høje-Taastrup Gymnasium
- Ingrid Jespersens Gymnasieskole
- Københavns åbne Gymnasium
- Køge Gymnasium
- NEXT – Vibenshus Gymnasium
- Nordsjællands Grundskole og Gymnasium samt HF
- Nærum Gymnasium
- Ordrup Gymnasium
- Rungsted Gymnasium
- Tårnby Gymnasium
- U/NORD Hillerød Teknisk Gymnasium
- Virum Gymnasium
- ZBC HTX Ringsted
Region Sjælland
- HTX Roskilde
- Kalundborg Gymnasium og HF
- Køge Gymnasium
- Nakskov Gymnasium og HF
- Nykøbing Katedralskole
- Næstved Gymnasium og HF
- Roskilde Gymnasium
- Roskilde Katedralskole
- Stenhus Gymnasium
- Vordingborg Gymnasium og HF
- ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
- ZBC HTX Ringsted
- ZBC HTX Vordingborg
Region Midtjylland
- Aarhus Tech HTX
- College360 (HTX Silkeborg)
- Det Kristne Gymnasium Ringkøbing
- Egå Gymnasium
- Favrskov Gymnasium
- Grenaa Gymnasium
- Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier
- Holstebro Gymnasium og HF
- Horsens Gymnasium & HF
- Odder Gymnasium
- Paderup gymnasium
- Randers Statsskole
- Skanderborg Gymnasium
- Skive Gymnasium
- Struer Statsgymnasium
- Tradium Gymnasier, HHX & HTX
- Viborg Gymnasium
- Aarhus Katedralskole
Region Nordjylland
- EUC Nord, Hånbækvej
- EUC Nord, M.P. Koefoeds Vej
- EUC Nordvest, Teknisk Gymnasium
- Fjerritslev Gymnasium
- Mariagerfjord Gymnasium
- Støvring Gymnasium
- Vesthimmerlands Gymnasium og HF
- Aalborg Katedralskole
- Aalborghus Gymnasium
Region Syddanmark
- Esbjerg Gymnasium
- Fredericia Gymnasium
- Grindsted Gymnasie- & Erhvervsskole
- HTX Vejle
- Kolding Gymnasium
- Middelfart Gymnasium & HF
- Mulernes Legatskole
- Nordfyns Gymnasium
- Nyborg Gymnasium
- Ribe Katedralskole
- Rødkilde Gymnasium
- Sct. Knuds Gymnasium
- Svendborg Gymnasium
- Sønderborg Statsskole
- Tornbjerg Gymnasium
- Tønder Gymnasium
- Aabenraa Statsskole
Hvilke forløb tilbyder videnskabsklubben?




Primatologi
Forløbet om primatologi dvs. læren om aber, menneskeaber og evolution – er målrettet elever i 4. klasse, som i løbet af 7 uger bl.a. får mulighed for at undersøge kranier og tænder fra primater. Børnene skal også selv prøve at lege aber og derved opleve evolutionen på egen krop.
Biodiversitet
Forløbet om biodiversitet skal åbne 4.-5. klasses elevers øjne for den mangfoldighed af liv, som er i verden omkring os, og hvordan vi bedst muligt passer på den. De skal bl.a. på jagt efter arter og smådyr i gymnasiets nærområde.
Kemi
Alt i verden er kemi – ja, faktisk er kemi et helt sprog i sig selv. Forløbet om kemi lærer børn i 4. og 5. klasse det kemiske sprog, bl.a. gennem spillet ”Det Periodiske System”, som er særligt udviklet til Videnskabsklubben.
Materialefysik
Hvilken flydeevne har ketchup? Hvordan påvirker salt smeltepunktet for vand? Spørgsmål som disse skal børn i 5.-6. klasse prøve at svare på i forløbet om materialefysik. Fokus er på den fysik, de møder i deres hverdag – særligt materialer.




Mikrobiologi
Hvad er mikrober, og hvordan kan vi bruge dem? I forløbet om mikrobiologi skal 5.-6. klasses elever kigge på Jordens mindste liv under lup, lave forsøg med bl.a. surdej, gær og balloner, samt undersøge hvilken betydning mikrober har for Jorden.
Geometri & Algoritmer
I forløbet om geometri og algoritmer har forskere og spiludviklere sat sig sammen for at udvikle et spil, som i al sin enkelthed handler om at redde verden med matematik og datalogi. Forløbet flytter børnenes fokus væk fra facit og fremhæver værdien i at prøve sig frem. Til 5.-6. klasse.
Arkæologi
I forløbet om arkæologi skal børn i 4.-5. klasse prøve kræfter med metoder, som er funderet i både humaniora og naturvidenskab. Gennem f.eks. en miniudgravning og udvindelse af DNA i en banan åbner forløbet børnenes øjne for det aftryk, vi mennesker sætter på verden.
Jordsystemvidenskab
Hvorfor er fotosyntesen afgørende for alt liv på Jorden? Hvordan fungerer naturens affaldssystem? Det er nogle af de spørgsmål, som børn i 5.-6. klasse skal undersøge i forløbet om Jordsystemvidenskab. Børnene skal bl.a. lave deres egen model af et økosystem.
Hør mere om Videnskabsklubben
Nyhedsbrev for gymnasier
Skriv til Videnskabsklubben
Er du nysgerrig på, hvordan I kan starte en Videnskabsklub på jeres gymnasium? Tilmeld dig vores særlige nyhedsbrev for nysgerrige gymnasier og få inspiration, gode råd og konkrete redskaber til at komme i gang.
Skriv til os her, hvis du vil høre mere om, hvordan du kan få Videnskabsklubber på dit gymnasium – så kontakter vi dig så hurtigt som muligt.