Ardashir kunne ikke ét ord dansk, da han kom hertil for bare fem år siden. Nu er han blevet student med et snit på 11,6 og har i løbet af sin gymnasietid ovenikøbet haft overskud til at undervise i Videnskabsklubben og i skolens studiecafé.
Ardashir starter på sit drømmestudie – medicin – til februar. Indtil da håber han på at bruge erfaringen fra Videnskabsklubben til at få job som vikar. (Privatfoto)
Ardashirs historie er ret utrolig. Så utrolig, at den i løbet af sommeren har ramt spalterne hos både Ekstra Bladet og TV2 Fyn med overskrifter som ”Superstudent flygtede fra død og ødelæggelse” og ”For fem år siden kunne Ardashir ikke dansk: Nu er han student med et snit på 11,6”.
Som man fornemmer, har det langt fra altid ligget i kortene, at Ardashir skulle ende med at blive såkaldt ”superstudent” i Danmark. For bare 5 år siden, da han først kom hertil, talte han slet ikke dansk, og han kommer med en turbulent historie med blandt andet borgerkrig og lang tids adskillelse fra sin familie i bagagen.
Alligevel er han netop dimitteret fra Mulernes Legatskole i Odense med et tårnhøjt gennemsnit på 11,6, samt et legat til særligt dygtige elever. Og så har han ovenikøbet har haft tid og overskud til at undervise og være mentor i Videnskabsklubben.
– Jeg tror på, at man skal give mindst lige så meget tilbage, som man selv har fået, siger Ardashir.
LÆS OGSÅ: Emilie og Filippas venskab vokser i Videnskabsklubben
“Det er ikke længe siden, jeg selv havde brug for hjælp”
Ardashir har selv fået virkelig meget i løbet af sin tid i Danmark, fortæller han, da vi fanger ham midt i en særdeles velfortjent sommerferie. Vi taler med ham, dagen inden han modtager beskeden om, at han (selvfølgelig) er kommet ind på sit drømmestudie på Syddansk Universitet: medicin.
– Jeg har fået rigtig meget hjælp af mine venner, og det er også på grund af dem, at jeg har fået høje karakterer. Og så har jeg fået meget hjælp af mine lærere, siger Ardashir, som hver uge i 3.g også er trådt til som studiepilot i skolens studiecafe, hvor elever kan komme og få hjælp med lektier og fag, der volder dem problemer.
Han var selv flittig bruger af studiecafeen, da han først startede i gymnasiet og blandt andet havde store problemer med det bøvlede danske sprog. Det er svært at begribe, at Ardashir for bare fem år siden ikke talte ét eneste ord dansk.
– Det er ikke så længe siden, at jeg selv havde rigtig meget brug for hjælp, og det er dejligt, at jeg nu har mulighed for at give noget videre til andre, som står i en situation, hvor de har brug for hjælp.
LÆS OGSÅ: Videnskabsklubben udvider til nye byer i 2021
“Ardashir kan vi godt være stolte af”
Hvis man spørger Ardashir, hvor han finder overskuddet til at hjælpe andre, når han tydeligvis også lægger en stor indsats i skolen, svarer han meget selvfølgeligt, at det egentlig bare handler om at planlægge sin tid og sørge for at få sovet nok. Det virker ikke til at være en overvejelse for ham, hvad han selv får ud af det. Om det kan betale sig.
Og det stemmer godt overens med det indtryk, Ardashir generelt efterlader sig, fortæller Tyge Okkels, som underviser i fysik og matematik på Mulernes Legatskole og er Videnskabsklubbens kontaktperson på skolen.
– Jeg ser Ardashir som en person, der bare går i gang og kaster sig ud i det uden så meget pjat, siger Tyge Okkels, som trods relativt begrænset tid i Ardashirs selskab ikke holder sig tilbage fra at rose den unge student.
– Ardashir er altid meget venlig og nærværende, og så er han typen, der altid møder én med et stort smil på gangen. Han er absolut sådan en, vi på Mulernes Legatskole godt kan være stolte af.
LÆS OGSÅ: 19-årige Aja: Naturvidenskab er for alle!
Alle blev hurtigt trygge i Videnskabsklubben
Ideen om at melde sig som mentor i Videnskabsklubben fik Ardashir fra sin gode ven Tobias.
– Tobias fortalte, at vi skulle lære at undervise børn og samtidig ville få mulighed for at lære noget fagligt, og det synes jeg bare lød virkelig interessant, fortæller Ardashir, som sammen med Tobias og to andre medstuderende endte med at undervise 9 miniforskere hver tirsdag efter skole.
Emnet var biodiversitet, og selvom det i forvejen var et område, der interesserede Ardashir, fik han endnu mere viden og interesse for det i løbet af de 7 uger, forløbet varede. I starten var selve undervisningsdelen lidt en udfordring for ham, men det ændrede sig hurtigt.
– I starten var børnene meget stille, men vi blev alle hurtigt trygge ved hinanden. Det betød også, at de blev mere urolige, men så lærte vi også, hvad vi skulle gøre i de situationer, griner Ardashir.
LÆS OGSÅ: Naturvidenskaben giver Gustav flest “aha-oplevelser”
Anbefaler alle andre at melde sig
I dag anbefaler Ardashir altid andre til at melde sig som mentor i Videnskabsklubben. Ud over det faglige udbytte – som superstudenten selv tillægger stor værdi – er der også unik erfaring at hente.
– Man lærer så meget af det og får en masse erfaring med, hvordan man skal undervise børn og planlægge undervisningslektioner. Hvis jeg nu på et tidspunkt vil have et sabbatår, kunne jeg jo for eksempel sagtens få job som vikar, fordi jeg nu har fået den erfaring, siger Ardashir.
Man kommer dog ikke udenom, at det absolut fedeste ved Videnskabsklubben er de mange gode oplevelser med miniforskerne og de andre mentorer, mener han.
– Jeg glædede mig altid helt vildt til kl. 16 hver tirsdag, når miniforskerne kom, og klubben startede. Det var så fedt at se, hvordan børnene hjalp hinanden, og hvordan de greb det an, når de skulle lære at forske selv. Det var megasjovt, og jeg kan kun anbefale andre at kaste sig ud i det!
LÆS OGSÅ: Læringsforsker: Derfor rammer Videnskabsklubben helt rigtigt
Tilmeldingen til at blive seniormentor i efteråret 2021 er slut, men hvis du først nu har fået øjnene op for muligheden, er der måske stadig et vindue åbent: Tag fat i kontaktlæreren på dit gymnasium og spørg, om du kan komme med på holdet eller alternativt på venteliste.
Du kan se alle gymnasier, som samarbejder med Videnskabsklubben her.
Portrætserie: Mød en mentor
Videnskabsklubben handler om at skabe fællesskaber for børn og unge – med et naturfagligt fokus og med vægt på tryghed, nysgerrighed og tillid.
I denne portrætserie møder du en række af de rollemodeller og mentorer, der er med til at skabe Videnskabsklubben. Hvorfor meldte de sig som frivillige i Videnskabsklubben, hvordan har deres oplevelse med at undervise miniforskerne været, og hvor kommer interessen for naturvidenskab mon fra?
Læs flere portrætter
Sophus bygger vindmøller i sin fritid og drømmer om at blive ingeniør
Sophus drømmer om at læse til ingeniør og bruger sin fritid på at bygge 3D-printede mini-vindmøller. I Videnskabsklubben nød han at dele sin interesse med børnene.
Maja gik både til kemi og biodiversitet – til efteråret vil hun gå til arkæologi
Maja elsker dyr og naturen. I Videnskabsklubben har hun både gået til biodiversitet og kemi, og til efteråret drømmer hun om at starte til arkæologi.
Videnskabsklubben åbnede Rannvas øjne for glæden ved at undervise
I Videnskabsklubben følte Rannva, at hun gjorde en lille forskel, hver gang hun mødtes med miniforskerne. Forløbet åbnede hendes øjne for glæden ved at undervise.