Emil Sølyst Hjerl glæder sig blandt andet til at blive klogere på, hvordan frivillighedsaspektet kan være med til at styrke udbredelsen af naturvidenskab blandt børn og unge.
Det er vigtigt for Emil Sølyst Hjerl, at elever lærer gennem oplevelser. Han mener, at de nemmere husker erfaringer, som er erhvervet gennem positive og interesseskabende aktiviteter.
Emil Sølyst Hjerl er en af landets mest hædrede naturfagslærere og samtidig en af de første til at tage kandidatuddannelsen i STEM-undervisning på Københavns Universitet.
Og så er han pr. dags dato bestyrelsesmedlem i Videnskabsklubben, hvilket fremkalder begejstring hos direktør Rikke Schmidt Kjærgaard:
– Emil er et menneske, som helt tydeligt brænder for sin undervisning, for sine elever og for hele tiden at bidrage til at gøre begge dele bedre. Han er visionær og kommer med et hav af gode ideer, og jeg glæder mig utroligt meget til at få hans input med på vores bestyrelsesmøder fremover, siger Rikke Schmidt Kjærgaard.
De seneste 10 år har Emil Sølyst Hjerl arbejdet som biologi-, fysik/kemi- og geografilærer på Gribskolen i Græsted, og i denne periode har han både været med til at udvikle naturfagsundervisningen på skolen og på kommunalt plan. Tidligere på året modtog han Novo Nordisk Fondens “Naturfagslærerpris”, og netop hans lokale engagement var del af motivationen for prisen:
– Med prisen hædres Emil Sølyst Hjerl for, i ekstraordinær grad, at inspirere og motivere elever på Gribskolen til at arbejde og engagere sig i naturfagene, samt for sin evne til at inddrage lokalmiljøet i Græsted i dette arbejde, skrev Novo Nordisk Fonden i en nyhed på sin hjemmeside.
LÆS OGSÅ: I lære som miniforsker: Nobelprismodtager besøgte Videnskabsklubben
“Videnskabsklubben er et fantastisk tiltag”
Emil Sølyst Hjerl glæder sig til at træde ind i Videnskabsklubbens bestyrelse, som han ser som et fantastisk initiativ til at skabe begejstring for naturfagene blandt danske børn og unge:
– Videnskabsklubben er et fantastisk tiltag til at videreformidle naturvidenskabens fantastiske fænomener til interesserede unge uden for skolens rammer og struktur. Det er mig en stor ære at kunne være med til at udforske mulighederne i den frivillige verden, for dermed at øge interessen og nysgerrigheden for naturvidenskaben hos den danske ungdom, lyder det fra Emil Sølyst Hjerl.
Tidligere har han også modtaget H.C. Ørsted Medaljen i bronze og titlen som Årets grundskolelærer fra Unge Forskere.
LÆS OGSÅ: Debatindlæg: Alt for mange børn oplever, at naturvidenskaben er lukket land
En stærk bestyrelse styrker Videnskabsklubbens position
Videnskabsklubbens bestyrelse har til opgave at varetage klubbens interesser og fastlægge retningslinjerne for klubbens organisation, langsigtede virksomhed og udvikling, og det er en afgørende brik i klubbens arbejde at få sat det helt rigtige hold, lyder det fra direktør Rikke Schmidt Kjærgaard.
”Videnskabsklubben er inde i en rivende udvikling, og vi knokler benhårdt i disse år for at få positioneret Videnskabsklubben som den helt uundværlige spiller, vi er, når det kommer til at vække og fastholde børn og unges interesse for naturfagene. Derfor er det essentielt, at vores bestyrelse er stærk og aktiv og styrker os i dette arbejde,” siger Rikke Schmidt Kjærgaard.
Udover Emil Sølyst Hjerl består Videnskabsklubbens bestyrelse nu af formand og professor Anja C. Andersen, næstformand og professor Nikolaj Thomas Zinner, rektor Mette Kynemund, professor Poul Nissen, regionsrådsmedlem Stinus Lindgreen og tidligere videnskabelig direktør i Zoo Bengt Holst. Alle medlemmer er valgt for en 3-årig periode.
LÆS OGSÅ: Flere børn end nogensinde vil gå til videnskab i fritiden