Videnskabsklubben er udpeget som ”fyrtårnsprojekt” af Teknologipagten. Anerkendelsen betyder, at Videnskabsklubben fremover kommer til at tjene som rollemodel for andre projekter med naturvidenskabeligt fokus.
Videnskabsklubben er af Teknologipagten udvalgt som et “særligt godt projekt”, hvilket fremover giver klubben titel af “fyrtårnsprojekt”. (Foto: Lars Svankjær)
Videnskabsklubben er udpeget som 1 af 9 fyrtårnsprojekter, der har særligt stor succes i arbejdet med at fremme STEM – Science, Technology, Engineering og Mathematics – i Danmark. Det fremgår af en nyhed, som i dag er udsendt af Teknologipagten.
Teknologipagten er et initiativ, der arbejder for at løfte den overordnede STEM-dagsorden i Danmark, blandt andet ved at samle aktørerne på området og facilitere vidensdeling mellem projekterne. Pagten består i dag af 134 projekter, 912 aktører og over 2 millioner deltagere fra 2018-21.
Udnævnelsen som fyrtårnsprojekt betyder, at Videnskabsklubben har klaret sig igennem et nåleøje og nu fremhæves som et af de projekter, andre kan lade sig inspirere særligt meget af. Det er en stor anerkendelse, lyder det fra direktør i Videnskabsklubben Rikke Schmidt Kjærgaard.
– Der er mange meget dygtige og meget vidende aktører blandt projekterne, som i dag er tilmeldt Teknologipagten, og vi er derfor meget ydmyge over for denne udnævnelse, siger Rikke Schmidt Kjærgaard, som selv var med til at stifte Videnskabsklubben.
LÆS OGSÅ: Læringsforsker: Derfor rammer Videnskabsklubben helt rigtigt
Videnskabsklubben bliver rollemodel
Teknologipagten er et initiativ, som blev søsat af fire danske ministerier i 2018 og arbejder for at skaffe flere tekniske og digitale kompetencer til Danmark i fremtiden. De såkaldte ”STEM”-kompetencer er allerede i dag en mangelvare, og alt tyder på, at udviklingen går den forkerte vej.
Derfor arbejder Teknologipagten ud fra et mål om at få flere danskere til at uddanne sig inden for og arbejde med STEM.
Gennem de seneste tre år har Teknologipagten og TeknologipagtRådet, som sætter den strategiske retning for Teknologipagten, samlet og skabt overblik over STEM-projekter i Danmark, og det er altså på baggrund af dette arbejde, at Videnskabsklubben i dag udnævnes som et af ni flagskibe blandt projekterne.
I pressemeddelelsen skriver Teknologipagten blandt andet, at man med udnævnelsen af de ni fyrtårnsprojekter håber at kunne øge indsatsen og forbedre kvaliteten i andre projekter.
– De netop udvalgte fyrtårnsprojekter vil stå som rollemodeller med viden, erfaring og gode ideer, der kan inspirere de øvrige engagementer og projekter i Teknologipagten, siger André Rogacziewski, som er formand for TeknologipagtRådet.
LÆS OGSÅ: Flere børn end nogensinde vil gå til videnskab
En naturlig fortsættelse af Videnskabsklubbens arbejde
Sammen med de øvrige fyrtårnsprojekter skal Videnskabsklubben fungere som rollemodel for både nuværende og fremtidige STEM-projekter, som forhåbentlig kan finde inspiration og trække på de udvalgte projekters erfaringer og viden, skriver Teknologipagten i pressemeddelelsen.
Det glæder især Rikke Schmidt Kjærgaard, at Teknologipagten igennem det nye fyrtårnsprojekt sætter fokus på værdien i at vidensdele. Åbenhed, netværk og samarbejder på tværs er en grundlæggende del af Videnskabsklubbens DNA, fortæller hun.
– Vi har i Videnskabsklubben gjort os så mange erfaringer gennem tiden, og vi føler et stort ansvar for at dele ud af vores hårdt tilkæmpede viden og på den måde hjælpe andre med at bidrage bedst muligt til vores fælles mission, siger Rikke Schmidt Kjærgaard.
– Vidensdeling er noget, vi i Videnskabsklubben har arbejdet for i mange år. At vi nu er blevet udvalgt som et fyrtårnsprojekt med netop dette formål for øje er bare en ekstra fjer i hatten, slutter hun.
Det er første gang, at Teknologipagten udvælger ”særligt gode projekter” som såkaldte fyrtårnsprojekter, og udnævnelsen gælder i to år.
LÆS OGSÅ: Videnskabsklubben udvider til nye byer i 2021
LÆS OGSÅ: Villumfonden giver stor bevilling til familieklubber
Fakta
De ni udvalgte fyrtårnsprojekter er:
- Videnskabsklubben
- Matematikcenter
- Coding Class
- Kampagnen Engineer the Future
- Engineering i skolen
- Masseeksperimentet
- KomDigital
- Digital Dogme
- Kvinder i IT-Branchen