Videnskabsklubben udvider nu sit tilbud til at inkludere humaniora og gør det dermed endnu nemmere for landets videbegærlige børn og unge at dyrke deres nysgerrighed i fritiden. Udvidelsen er mulig takket være en bevilling fra A.P. Møller Fonden.
Videnskabsklubbens tilbud er vokset eksplosivt de senere år og udvides nu også med forløb fra humaniora for at ramme endnu bredere. (Foto: Lars Svankjær)
PRESSEMEDDELELSE:
I organisationen Videnskabsklubben har det indtil nu været muligt at følge en række populære forløb inden for naturvidenskab.
Derfor er det en nyskabelse, at Videnskabsklubben nu også kan tilbyde forløb inden for humaniora.
Det er en donation på 9,5 millioner kroner fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, som gør udvidelsen mulig.
Fonden har bevilget det store beløb for at give flere børn og unge mulighed for at udforske deres nysgerrighed og få en bredere forståelse af verden i deres fritid.
Det kommer til at åbne døren til interessebårne fællesskaber for mange flere nysgerrige børn, konstaterer Videnskabsklubbens direktør Rikke Schmidt Kjærgaard.
“Jeg er begejstret for, at vi i fremtiden kommer til at ramme en stor gruppe børn, som vi hidtil ikke har haft et målrettet tilbud til. De børn, der for eksempel elsker historie og filosofi, fortjener lige så meget et fritidstilbud, som dem der elsker at kigge i mikroskop,” siger hun.
Gør en ekstra indsats for børn og unges dannelse
Konkret udvider Videnskabsklubben de kommende år sit tilbud med undervisningsforløb inden for fire forskellige emner fra de humanistiske videnskaber: filosofi, historie, arkitektur og sprog.
Målgruppen er børn i 4.-6. klasse, og de fire forløb skal udrulles til 1.700 børn og unge i 2026 og 2027.
Udvidelsen af Videnskabsklubbens tilbud skal ses i sammenhæng med, at vi i dag lever i en tid, hvor Jordens udvikling i højere grad er formet af mennesker end af naturen, og hvor globale udfordringer som krig, politisk ekstremisme, klimaforandringer, massemigration, pandemier og biodiversitetskrise kalder på en ekstra indsats for at styrke børn og unges almene dannelse inden for både naturvidenskab og humaniora.
“Samfundsmæssigt har vi brug for at styrke børn og unges fællesskaber og trivsel, samtidig med at vi klæder dem på med videnskabelig selvtillid og giver dem et ståsted og et fundament, hvor de udvikler deres faglighed, kritiske tænkning og kreativitet og kan være med til at skabe positive forandringer i verden,” lyder det fra Rikke Schmidt Kjærgaard.
Fakta:
Videnskabsklubben har med succes gennem de seneste syv år udbredt naturvidenskab til mange tusind børn og unge i hele landet som et fritidstilbud.
Med den nye bevilling fra A.P. Møller Fonden udvider organisationen sin portefølje og kommer ud til yderligere 1.700 børn og unge i 2027. Samlet set giver Videnskabsklubben til den tid 4.500 børn og unge om året mulighed for at gå til videnskab i fritiden.
Videnskabsklubben er en NGO (non profit), og tilbuddet er gratis. I 2022 fik Videnskabsklubben overrakt Amalienborgprisen og Amalienborgmedaljen fra Kongehuset for sit arbejde med at udbrede videnskab blandt børn og unge.
Fakta:
De fire nye faglige forløb i Videnskabsklubben – filosofi, historie, arkitektur og sprog – vil ligesom alle øvrige forløb være forankret i den nyeste forskning og blive udviklet i tæt samarbejde med forskere fra landets universiteter, samt didaktikere og professionelle videnskabsformidlere.
I forløbene skal børn og unge arbejde med – og udvikle løsninger til – nogle af de vigtigste udfordringer, vi som samfund skal adressere for at nå FN’s 17 Verdensmål.
Udviklingen af de første humanistiske forløb igangsættes januar 2025 og skal efter planen udbydes på gymnasier rundt om i landet til efteråret 2026.
Kontaktoplysninger:
Charlotte Price Hoffmann (kommunikationschef i Videnskabsklubben)
Tlf. 61 10 71 93 / mail: charlotte@videnskabsklubben.dk
Rikke Schmidt Kjærgaard (administrerende direktør i Videnskabsklubben)
Tlf. 26 18 47 79 / mail: rikke@videnskabsklubben.dk
LÆS OGSÅ: Fem år mere! Videnskabsklubben får 30 millioner kroner af stor dansk fond
LÆS OGSÅ: Debat: Vi skal turde tale om, hvad folkeskolen ikke skal løfte
LÆS OGSÅ: Læringsforsker: Derfor rammer Videnskabsklubben helt rigtigt