Videnskabsklubben sætter rekord for antallet af mentorer, som har deltaget én eller flere gange før. 49% af klubbens juniormentorer angiver, at de har været med tidligere år.
De frivillige mentorer i Videnskabsklubben er ofte naturvidenskabeligt interesserede elever, som brænder for at give noget videre til næste generation. (Foto: Lars Svankjær)
”Jeg har selv været med i Videnskabsklubben, da jeg var yngre og elskede det. Det at lære om ekstra ting uden for skolen var bare helt magisk for mig. Jeg elsker selv at lære og give den viden videre.”
Sådan skriver ét af de unge mennesker, der i år har meldt sig som frivillig mentor og underviser på et Videnskabsklubbens forløb for 4.-6. klasser, som netop nu løber af stablen landet over.
Og han er langt fra alene – i år sætter Videnskabsklubben nemlig rekord for antallet af mentorer, som tidligere har deltaget én eller flere gange før. For eksempel angiver 49% af klubbens juniormentorer (elever i 7.-10. klasse), at de har været med tidligere år.
”Det er virkelig noget, der gør mig glad. Det siger noget om, at fødekæden virker, samt at funktionen af rollemodeller også har den stærke effekt i virkeligheden, som teorien fortæller os,” siger projektleder i Videnskabsklubben Tilde Voigt Hansen.
LÆS OGSÅ: Forsker: “Folkeskolen burde gøre som Videnskabsklubben”
Mange har selv været miniforskere
Mens det er seniormentorer, altså frivillige gymnasieelever, der står med hovedansvaret for undervisningen i landets videnskabsklubber, har juniormentorerne også en vigtig rolle.
De bistår undervisningen på forskellig vis, for eksempel ved at hjælpe med at svare på børnenes nysgerrige spørgsmål eller ved at prøve at få styr på forsøg, der volder problemer. Hvis de har lyst til at prøve kræfter med at undervise, er der også mulighed for det.
46% af juniormentorerne går i 7. klasse og kan derfor af gode grunde kun have deltaget som miniforskere tidligere, hvilket også viser sig i kommentarerne som f.eks. denne fra en ung pige:
”Jeg har selv deltaget som elev i Videnskabsklubben tidligere, men går nu i 7. klasse og har et stort ønske om at kunne være med til at give en god og lærerig oplevelse for andre, som jeg selv har oplevet det.”
Og denne, som stammer fra en dreng, der nu går i 8. klasse, ligesom 36% af juniormentorerne:
”Jeg er gået til Videnskabsklub hvert år, siden jeg gik i 4. klasse, først som miniforsker og så som juniormentor. Jeg vil gerne give min viden videre til andre naturvidenskabsinteresserede ligesom mig, samtidig med at jeg også selv kan lære noget undervejs.”
LÆS OGSÅ: Læringsforsker: Derfor rammer Videnskabsklubben helt rigtigt
“Jeg var med, da jeg var lille og synes, det var rigtig sjovt”
Det er dog ikke kun juniormentorer, der fortæller, at de selv har deltaget i Videnskabsklubben som miniforskere, da de var børn. En del seniormentorer har nemlig også prøvet at gå til videnskab i fritiden, dengang de selv gik i 4.-6. klasse.
Det viser sig for eksempel i disse kommentarer fra seniormentorerne:
”Jeg var med, da jeg var lille og synes, det var rigtig sjovt.”
”Jeg var selv med i Videnskabsklubben, da jeg var lille, og jeg kunne derfor godt tænke mig at bære traditionen videre til andre.”
”Jeg har været senior-, juniormentor og miniforsker. Jeg synes, at det er virkelig hyggeligt og noget, jeg gerne vil fortsætte med.”
LÆS OGSÅ: Lin elsker følelsen af at være rollemodel for andre
LÆS OGSÅ: Seniormentor Sabika: Jeg ville ønske, at jeg selv havde gået til videnskab som barn
LÆS OGSÅ: Anne-Sofie: Det er en vild oplevelse at være nogens forbillede
Fakta
I 2024 engagerer Videnskabsklubben 76 juniormentorer og 384 seniormentorer på landsplan.
11 udskolingselever står på venteliste til at blive juniormentor, mens 14 hold har fået dispensation til at få en ekstra seniormentor med på holdet.
Læs mere om gengangere blandt miniforskere i artiklen “Høj tilfredshed blandt Videnskabsklubbens miniforskere“.