Silje meldte sig som frivillig i Videnskabsklubben, fordi hun drømte om at inspirere børn til at være nysgerrige på naturvidenskab. Arbejdet med børnene har både været hyggeligt og lærerigt, fortæller hun.
Silje går på Rødkilde Gymnasium i Vejle, hvor hun har matematik og bioteknologi på A-niveau. Efter gymnasiet og et par sabbatår drømmer hun om at uddanne sig inden for sundhedsverdenen. (Privatfoto)
Beskriv din erfaring med at være mentor i Videnskabsklubben.
– Jeg var én af fire seniormentorer på et mikrobiologi-hold med 10 miniforskere. Arbejdet bestod hovedsageligt af at formidle og vejlede miniforskerne i eksperimentelle undersøgelser om mikroorganismer.
Hvorfor meldte du dig oprindeligt til at være mentor?
– Jeg blev gjort opmærksom på Videnskabsklubben og muligheden for at melde sig som mentor i en Lectio-besked, hvorefter jeg vendte det med en veninde, og vi besluttede os for at gøre det sammen. Vi meldte os i håbet om at kunne være med til at inspirere og gøre en lille forskel for nogle nysgerrige børn med samme begejstring og interesse for naturvidenskab som os selv.
Hvordan vil du beskrive din oplevelse af at være mentor i Videnskabsklubben?
– Jeg har været virkelig glad for at være seniormentor i Videnskabsklubben. At møde børnene og indgå i et lærerigt, hyggeligt og inspirerende fællesskab med dem har givet mig rigtig meget.
LÆS OGSÅ: Anne vil være læge og redde for tidligt fødte
Hvad har været det bedste ved at være mentor?
– Det bedste har uden tvivl været at være med til at skabe et trygt og lærerigt forum, hvor nysgerrighed og et kæmpe fagligt, såvel som socialt, engagement fik lov at udfolde sig. Det gjorde indtryk på mig at se miniforskernes begejstring for naturvidenskaben, og hvordan de samledes om den og dannede relationer på kryds og tværs.
Hvordan har det været at møde og undervise miniforskerne?
– Vi har først og fremmest haft nogle rigtig hyggelige timer sammen. Jeg har kunnet spejle mig i dem, og det virkede til, at de også gjorde det omvendt, og det var tankevækkende og sjovt at opleve.
Derudover har det været meget lærerigt. Fagligt og personligt har jeg fået meget ud af at opleve tingene fra underviserens perspektiv, hvor den selvstændige formidlingsdel har været interessant at stifte bekendtskab med.
Ved du, hvad du vil læse efter gymnasiet?
– Jeg forestiller mig at skulle på universitetet efter et sabbatår eller to og muligvis læse medicin, jordemoder, biokemi eller noget i den dur.
LÆS OGSÅ: Lukas: Naturvidenskab handler ikke om at kunne finde ud af det, men om at være nysgerrig
Ved du, hvad du vil være, når du er færdiguddannet?
– Jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg kunne godt forestille mig at blive læge, jordemoder eller forsker. Jeg drømmer om at gøre en forskel for nogle mennesker gennem et sundhedsvidenskabeligt virke.
Hvornår/hvordan opstod din egen interesse for naturvidenskab?
– I de mindre klasser brød jeg mig slet ikke om natur/teknik-faget. Men da jeg kom i udskolingen og blev præsenteret mere indgående for naturvidenskabens forskellige hovedområder i form af biologi, geografi, fysik og kemi fangede det – og særligt biologien – så småt min interesse.
Det vendte helt, da jeg på opfordring af min biologilærer i 2018 og 2019 á to omgange deltog i den landsdækkende konkurrence Unge Forskere, hvor jeg fik lov at fordybe mig i selvstændige, større naturvidenskabelige projekter. Jeg oplevede virkelig at brænde for naturvidenskaben – og har gjort det lige siden.
Den øjenåbner, jeg selv fik, var en stor del af min motivation for at blive en del af Videnskabsklubben, og jeg har forsøgt at give den videre i min rolle som mentor. Det handler om at blive set, støttet og opmuntret i sin interesse og dygtighed.
LÆS OGSÅ: Laura bruger naturvidenskab til at forstå verden
Hvad synes du selv er det sjoveste ved naturvidenskab?
– Efter min mening er det sjoveste ved naturvidenskab, at rammerne er så vidde; det omfatter studiet af alt fra bittesmå atomer til enorme galakser. Jeg elsker samspillet mellem den frie nysgerrighed og de konkrete resultater, man får ud af det og kan dygtiggøre sig indenfor.
Hvis du skulle fortælle andre, hvorfor naturvidenskab er fedt, hvad ville du så sige?
– Jeg elsker naturvidenskab! Den gør os klogere på omverdenen og os selv. Det handler om at undersøge, at opdage nye ting og at videreudvikle på det, vi allerede kender. Det er igennem naturvidenskab, vi kan forandre verden til det bedre.
Hvad vil du fortælle andre, som er nysgerrige på naturvidenskab, men ikke helt tror på, de kan finde ud af det?
– Naturvidenskab er for alle! Det er netop nysgerrighed, som driver den. Så længe man har den og lysten til at undersøge, udforske og blive klogere, skal man ikke tøve med at give sig i kast med naturvidenskab.
Man behøver nemlig ikke nødvendigvis at være enormt dygtig. Hvis man brænder for det, når man uden tvivl længst!
Vil du også være seniormentor?
Tilmeldingen til at blive seniormentor i Videnskabsklubben åbner igen 1. april 2024. Læs mere her.
Portrætserie: Mød en mentor
Videnskabsklubben handler om at skabe fællesskaber for børn og unge – med et naturfagligt fokus og med vægt på tryghed, nysgerrighed og tillid.
I denne portrætserie møder du en række af de rollemodeller og mentorer, der er med til at skabe Videnskabsklubben. Hvorfor meldte de sig som frivillige i Videnskabsklubben, hvordan har deres oplevelse med at undervise miniforskerne været, og hvor kommer interessen for naturvidenskab mon fra?
Læs flere portrætter
Caroline: “Oplevelsen som mentor har gjort mig mere modig”
Caroline havde egentlig en humanistisk linje på gymnasiet, men hun savnede de naturvidenskabelige fag og valgte derfor at blive mentor. Det har hun ikke fortrudt.
Mio og Mikkel: Hvordan kan grundstoffer være ‘kunstige’?
Er grundstoffer ikke netop dét, alting består af? Hvordan kan vi så lave nye grundstoffer kunstigt? Sådan lyder de gode spørgsmål fra miniforskerne Mio og Mikkel.
Camilla blev bekræftet i, at hun vil være folkeskolelærer
Camilla synes, at det var vildt fedt at arbejde med børn og deres nysgerrighed i Videnskabsklubben. Hun ser forløbet som “en unik mulighed for at lære mere om børns måder at lære på”.