Hvis du vil forstå, hvordan verden er skruet sammen, kan du altid finde svarene i naturvidenskab – og det er netop det, der gør det så fedt, lyder det fra Aja, som har været seniormentor i Videnskabsklubben flere gange. Har du den mindste nysgerrighed og gnist af interesse for naturvidenskab, skal du bare kaste dig ud i det, mener Aja.
Aja har været seniormentor i Videnskabsklubben flere år i streg, og til efteråret 2021 skal hun også være med i serien “WTF Science Club”, som har den populære youtuber Maria Jarjis som vært. (Privatfoto)
Beskriv din erfaring med at være mentor i Videnskabsklubben
– Jeg har været seniormentor to gange i Videnskabsklubben, i efteråret 2019 og 2020, på Roskilde Katedralskole. I begge år havde jeg æren af at være mentor på primatologiholdet, hvilket er et af de mest fascinerende emner, som man kan udforske og fordybe sig i.
Hvorfor meldte du dig oprindeligt til at være mentor?
– Jeg har altid haft en faglig undren og nysgerrighed i mig, som en del af min passion for læring. At få chancen for at undervise for yngre elever i et 7 ugers forløb sammen med de andre seniormentorer var utroligt tiltalende, og derfor meldte jeg mig som mentor. Desuden betragtede jeg det som en fantastisk mulighed for at inspirere og motivere yngre elevers interesse for naturvidenskab gennem de sociale og faglige aktiviteter.
Hvordan vil du beskrive din oplevelse af at være mentor i Videnskabsklubben?
– En uforglemmelig, fed oplevelse, som var fyldt med lærerrige, hyggelige og sjove timer i et fælleskab af børn med et naturvidenskabeligt fokus. Jeg har helt klart fået en personlig indsigt og opnået kompetencer i læring, formidling og ikke mindst projektledelse.
Hvad har været det bedste ved at være mentor?
– Det bedste ved at være mentor var især at få et indblik i det ansvar og den forberedelse, som det kræver for at strukturere og organisere undervisningen og dermed formidle viden til yngre elever. Deres videbegærlighed og nysgerrighed for viden havde ingen grænser, hvilket var en øjenåbner for mig. Man kunne mærke, hvor engagerede de var.
Især i 2020 var der på mit undervisningshold særligt to drenge, der havde en kæmpe begejstring for at lære og forstå det, som vi formidlede til dem. Jeg kan specifikt huske, hvor fascinerede to miniforskere i primatologiholdet var af teorien bag DNA, da vi foretog aktiviteten med, at man skulle bygge DNA op med LEGO byggesætklodser.
Hvordan har det været at møde og undervise miniforskerne?
– Det var utrolig dejligt og så motiverende at møde yderst engagerede børn, som var begejstrede for at lære hver eneste gang.
Ved du, hvad du vil læse efter gymnasiet?
– Siden jeg var 8 år, har jeg drømt om at læse medicin på Københavns Universitet, fordi jeg er dybt interesseret i at hjælpe mennesker og redde liv. Jeg elsker humanbiologi og er fascineret af at forstå menneskekroppens funktioner og sundhed.
Ved du, hvad du vil være, når du er færdiguddannet?
– Jeg vil rigtig gerne blive færdiguddannet som praktiserende læge og måske blive udsendt som overlæge af Læger Uden Grænser, idet jeg elsker at gøre en humanitær forskel for andre mennesker.
Hvornår/hvordan opstod din egen interesse for naturvidenskab?
– Naturvidenskaben har altid betaget og interesseret mig. Jeg har været fascineret af naturvidenskaben i sine mange afskygninger, så længe jeg kan huske tilbage. Desuden har jeg altid været nysgerrig på at lære mere om naturvidenskaben.
Min interesse for naturvidenskaben opstod helt tilbage i 4.klasse, hvor jeg begyndte at blive introduceret for faget biologi i forbindelse med et madkursusforløb, idet vi lærte om fordøjelsessystemet. Op gennem udskolingen blev min interesse for de naturvidenskabelige fag forstærket, og jeg valgte at have biologi A og kemi B som studieretning i gymnasiet, hvor min passion for naturvidenskab har vokset lige siden.
Hvad synes du selv er det sjoveste ved naturvidenskab?
– Jeg synes, at det sjoveste ved naturvidenskaben er at udføre eksperimenter både i skolens laboratorium og ude i naturen. I den forbindelse brænder jeg mest for kemi og biologi, fordi de spiller en stor rolle for menneskets tilværelse ved for eksempel at udvikle ny medicin og for at forstå, hvordan samfundet er skruet sammen.
Hvis du skulle fortælle andre, hvorfor naturvidenskab er fedt, hvad ville du så sige?
– Hvis du vil forstå, hvordan vi og verden er skruet sammen, kan du finde svarene i naturvidenskab.
Naturvidenskaben er så fedt, fordi man kan bruge det til noget! Ja, det har både relevans for dig selv og for omverdenen.
Hvad vil du fortælle andre, som er nysgerrige på naturvidenskab, men ikke helt tror på, de kan finde ud af det?
– Det er din nysgerrighed, der driver naturvidenskaben! Har du den mindste nysgerrighed og gnist af interesse for naturvidenskab, har du bare at kaste dig ud i det!
Vil du også være seniormentor?
Tilmeldingen til at blive seniormentor i Videnskabsklubben åbner igen 1. april 2024. Læs mere her.
Portrætserie: Mød en mentor
Videnskabsklubben handler om at skabe fællesskaber for børn og unge – med et naturfagligt fokus og med vægt på tryghed, nysgerrighed og tillid.
I denne portrætserie møder du en række af de rollemodeller og mentorer, der er med til at skabe Videnskabsklubben. Hvorfor meldte de sig som frivillige i Videnskabsklubben, hvordan har deres oplevelse med at undervise miniforskerne været, og hvor kommer interessen for naturvidenskab mon fra?
Læs flere portrætter
Silkes verden er fuld af spørgsmål, og hver gang hun finder et svar, ser verden lidt anderledes ud
Naturfag giver dybe og detaljerede svar, og det er en del af forklaringen på, hvorfor Silke er så glad for biologi, matematik, fysik og kemi. "Sådan er det bare" er det mest utilfredsstillende svar, man kan få, når man undrer sig over, hvordan verden hænger...
Emma undersøger: Kan snegle være fremtidens forsøgsdyr?
En snegl har, i modsætning til mennesker, ingen skjoldbruskkirtel. Alligevel har man i nyere forskning fundet ud af, at snegle og andre bløddyr aktivt samler 'skjoldbruskkirtel-hormoner' i deres kroppe. For 23-årige Emma er det en indgang til at undersøge, om man kan...
At være juniormentor er en ’once in a lifetime experience’
Alexandra og Sarah har begge været juniormentorer i Videnskabsklubben. Alexandra kalder det en 'once in a lifetime experience', og Sarah fandt ud af, at rollen som juniormentor gav hende meget mere end ’noget' på CV’et.Juniormentor Alexandra fortæller om sine...