Andrea begyndte allerede tidligt i folkeskolen at blive fascineret af naturen og nysgerrig på, hvordan den fungerede. Den fascination drømmer hun om at give videre til børn.
Andrea har været seniormentor i biodiversitet på Aurehøj Gymnasium. Hun meldte sig som mentor, fordi hun gerne vil styrke børns engagement i naturvidenskab, så det kan vare livet igennem. (Privatfoto)
Andrea vil give børn en livslang kærlighed til naturvidenskab. Derfor meldte hun sig i efteråret 2023 for første gang som mentor i Videnskabsklubben, hvor hun underviste 4.-5. klasses elever inden for emnet “biodiversitet”.
Til daglig går Andrea i 2.g på Aurehøj Gymnasium, og i artiklen her fortæller hun om sin erfaring med at være mentor:
Beskriv din erfaring med at være mentor i Videnskabsklubben
– Jeg meldte mig oprindelig som mentor i Videnskabsklubben for at kombinere min passion for naturvidenskab med lysten til at dele viden med andre, især med børn. Oplevelsen har været fantastisk, da det har givet mig mulighed for at inspirere og motivere børnene til at udforske og forstå biodiversitet.
Hvorfor meldte du dig oprindeligt til at være mentor?
– Jeg meldte mig som mentor, fordi jeg ønskede at bidrage til at skabe en positiv indflydelse på børns interesse for naturvidenskab. Jeg tror på, at tidlig uddannelse og engagement kan forme en kærlighed til faget, som kan vare livet igennem.
Hvordan vil du beskrive din oplevelse af at være mentor i Videnskabsklubben?
– At være mentor har været en givende oplevelse. Det har udfordret mig til at finde kreative og interaktive måder at formidle komplekse emner som biodiversitet på, samtidig med at jeg har set børnene vokse og udvikle deres nysgerrighed.
Hvad har været det bedste ved at være mentor?
– Det bedste ved at være mentor har været at se børnenes øjne lyse op, når de forstår et nyt koncept eller opdager noget spændende i naturen. At kunne bidrage til deres læring og se dem engagere sig i emnet har været utroligt tilfredsstillende.
Hvordan har det været at møde og undervise miniforskerne?
– Mødet med miniforskerne har været hjertevarmende og inspirerende. Deres entusiasme og åbenhed over for nye ideer har gjort undervisningen til en fornøjelse. At se dem tage aktiv del i udforskningen af biodiversitet har været utroligt givende.
Ved du, hvad du vil læse efter gymnasiet?
– Jeg er stadig i proces med at afgøre, hvad jeg vil læse efter gymnasiet. Min interesse for naturvidenskab er stadig den samme, så jeg overvejer en uddannelse inden for dette felt. Samtidig tænker jeg på at integrere en kreativ tilgang, da det også er en af mine passioner.
Ved du, hvad du vil være, når du er færdiguddannet?
– Jeg er stadig der, hvor jeg kan nå at gå i mange retninger. Men én ting er sikker: Det kommer til at indeholde noget naturfagligt.
Hvornår/hvordan opstod din egen interesse for naturvidenskab?
– Min interesse for naturvidenskab begyndte tidligt i folkeskolen. Her blev jeg nysgerrig på og fascineret af at udforske naturen og dens naturlige processer. Skoleundervisning og min deltagelse i Videnskabsklubben har forstærket den interesse.
Hvad synes du selv er det sjoveste ved naturvidenskab?
– Det mest fascinerende ved naturvidenskab er muligheden for at anvende principper og love både teoretisk og praktisk. Vi tilegner os den teoretiske forståelse i løbet af vores skolegang, og denne teoretiske viden kan vi derefter afprøve i praksis ved hjælp af eksperimenter. Gennem disse eksperimenter kan vi observere og bekræfte de teoretiske koncepter.
Hvis du skulle fortælle andre, hvorfor naturvidenskab er fedt, hvad ville du så sige?
– Naturvidenskab er fantastisk, fordi den giver os redskaber til at forstå verden omkring os. Det handler om opdagelse, nysgerrighed og at løse spændende gåder, og det kan skabe positive forandringer i samfundet og vores miljø.
Hvad vil du fortælle andre, som er nysgerrige på naturvidenskab, men ikke helt tror på, de kan finde ud af det?
– Jeg vil opfordre dem til at give det en chance, for der ligger mange ting i vente. Naturvidenskab er ikke kun for eksperter, som har fået lange uddannelser. Det er tværtimod for alle, som har et ønske om og en interesse i at udforske den verden, vi lever i. Det er en rejse, hvor man kan begå fejl, og hvor man kommer til at tvivle på, om éns tilgang er den rigtige, men for mig har det været helt okay at stille spørgsmål undervejs.
Vil du også være seniormentor?
Tilmeldingen til at blive seniormentor i Videnskabsklubben åbner igen 1. april 2024. Læs mere her.
Portrætserie: Mød en mentor
Videnskabsklubben handler om at skabe fællesskaber for børn og unge – med et naturfagligt fokus og med vægt på tryghed, nysgerrighed og tillid.
I denne portrætserie møder du en række af de rollemodeller og mentorer, der er med til at skabe Videnskabsklubben. Hvorfor meldte de sig som frivillige i Videnskabsklubben, hvordan har deres oplevelse med at undervise miniforskerne været, og hvor kommer interessen for naturvidenskab mon fra?
Læs flere portrætter
12-årige Asta Marie: Hvor præcist kan man forudsige vulkanudbrud?
Pludselig kan bjergsider eksplodere med en kraft som flere end tusind atombomber. Hvor meget varsel får vi? Det vil 12-årige Asta Marie gerne vide.
Anne-Sofie: Det er en vild oplevelse at være nogens forbillede
Som mentor knytter man virkelig bånd til miniforskerne og bliver set som et forbillede, fremfor en skolelærer, fortæller Anne-Sofie, som går i 3.g på Christianshavns Gymnasium.
Silke bliver genkendt på gaden efter at have været med i “WTF Science Club”
Da Silke sidste sommer startede på Virum Gymnasium, blev hun genkendt af sine nye klassekammerater. Flere folkeskoler er nemlig begyndt at bruge indhold fra YouTube-serien “WTF Science Club” i undervisningen.