Christian har arvet sin interesse for fossiler fra sin far og er blandt andet optaget af at undersøge og forstå fortidens dyr og planter. Ifølge Christian gælder naturvidenskab bare om at være nysgerrig nok, og så vil de fleste opleve, at der “åbner sig en verden af viden”.
Christian går på Roskilde Katedralskole, og i sin fritid er han også frivillig mentor i Videnskabsklubben. Når han er færdig i gymnasiet, drømmer han om at studere geologi og palæontologi. (Privatfoto)
Beskriv din erfaring med at være mentor i Videnskabsklubben.
– Min erfaring ved at være mentor har helt klart været, at jeg har kunnet udvikle mig som fortæller og lært at forklare andre folk om spændende emner.
Hvorfor meldte du dig oprindeligt til at være mentor?
– Det var fordi, at jeg læste, at man kunne undervise i biodiversitet, som jeg selv synes er et fantastisk spændende emne. Det ville jeg vældig gerne kunne videregive til andre, så de selv kunne opdage, hvor fantastisk vores levende liv på kloden er.
LÆS OGSÅ: Laura bruger naturvidenskab til at forstå verden
Hvordan vil du beskrive din oplevelse af at være mentor i Videnskabsklubben?
– Jeg fandt det virkelig hyggeligt at kunne mødes med mine medmentorer og planlægge, hvad vi skulle gøre for at videregive stoffet på den bedste måde, vi kunne. Jeg synes også, at det var fantastisk at møde børn, der delte interessen for at opdage biodiversiteten. En anden god ting var introdagen, hvor vi blev sat ind i det stof, vi skulle undervise i, og vi mistede den smule nervøsitet, vi havde over at skulle lære det videre.
Hvad har været det bedste ved at være mentor?
– Det er svært at sige, for der var så mange ting, men jeg må igen skrive, at det både var miniforskerne og medmentorerne, der gjorde det til en kæmpe fornøjelse at undervise for Videnskabsklubben.
LÆS OGSÅ: Anne-Sofie: Det er en vild oplevelse at være nogens forbillede
Hvordan har det været at møde og undervise miniforskerne?
– Det har været rigtigt interessant. Der er ingen tvivl om, at de gerne ville lære og se de ting, vi havde at vise, men da de jo går i omkring 4. og 5. klasse, var der nogen af dem, der havde meget krudt i røven, hvilket på nogle tidspunkter gjorde det mere udfordrende at undervise. Men der var aldrig nogle store problemer, og børnene var søde.
Ved du, hvad du vil læse efter gymnasiet?
– Jeg kunne godt tænke mig at komme ind på Geologisk Institut for at studere geologi og palæontologi.
LÆS OGSÅ: 19-årige Aja: Naturvidenskab er for alle!
Ved du, hvad du vil være, når du er færdiguddannet?
– Jeg kunne godt tænke at uddanne mig til palæontolog. Jeg vil gerne forske i forhistorisk biodiversitet for at opdage, hvad der gik forud for den biodiversitet, vi har i dag.
Hvornår/hvordan opstod din egen interesse for naturvidenskab?
– Den kom fra min far, der kommer fra Chile, og som altid har samlet fossiler i sit hjemland. Fra ham har jeg selv fundet interessen i at samle fossiler og fået øjnene op for den verden, der engang har eksisteret. Og det er så ikke blevet mindre, efter jeg fik arbejde i Faxe Kalkbrud, hvor jeg er sammen med en masse andre mennesker med samme interesse.
LÆS OGSÅ: Silke bliver genkendt på gaden efter at have været med i “WTF Science Club”
Hvad synes du selv er det sjoveste ved naturvidenskab?
– Det at kunne forstå, hvordan vores liv hænger sammen med resten af planeten. At kunne forstå, hvad vi kommer af, og hvad vi muligvis kan blive. Og at forstå, hvordan resten af Jordens skabninger fungerer.
Hvis du skulle fortælle andre, hvorfor naturvidenskab er fedt – hvad ville du så sige?
– Naturvidenskab er fedt, fordi det er sådan, hele universet fungerer. Ved naturvidenskab kan vi med hver enkelt opdagelse sætte endnu en brik ind i det puslespil, som vi kalder universet og selvfølgelig altid være opmærksomme på alle de nye ting, der bliver opdaget. Og man kan selv gå ud og opdage det.
Hvad vil du fortælle andre, der er nysgerrige på naturvidenskab, men ikke helt tror på, de kan finde ud af det?
– Naturvidenskab er over det hele. Det er ikke kun én ting. Der er ting, der er sværere end andre at forstå, men det gælder bare om at være nysgerrig, for så vil en helt ny verden af viden åbne sig. Det er ligesom arter af dyr. Der er mange grene af dem, og man kan næsten altid finde en gren, der passer til én.
Vil du også være seniormentor?
Tilmeldingen til at blive seniormentor i Videnskabsklubben åbner igen 1. april 2024. Læs mere her.
Portrætserie: Mød en mentor
Videnskabsklubben handler om at skabe fællesskaber for børn og unge – med et naturfagligt fokus og med vægt på tryghed, nysgerrighed og tillid.
I denne portrætserie møder du en række af de rollemodeller og mentorer, der er med til at skabe Videnskabsklubben. Hvorfor meldte de sig som frivillige i Videnskabsklubben, hvordan har deres oplevelse med at undervise miniforskerne været, og hvor kommer interessen for naturvidenskab mon fra?
Læs flere portrætter
Silkes verden er fuld af spørgsmål, og hver gang hun finder et svar, ser verden lidt anderledes ud
Naturfag giver dybe og detaljerede svar, og det er en del af forklaringen på, hvorfor Silke er så glad for biologi, matematik, fysik og kemi. "Sådan er det bare" er det mest utilfredsstillende svar, man kan få, når man undrer sig over, hvordan verden hænger...
Emma undersøger: Kan snegle være fremtidens forsøgsdyr?
En snegl har, i modsætning til mennesker, ingen skjoldbruskkirtel. Alligevel har man i nyere forskning fundet ud af, at snegle og andre bløddyr aktivt samler 'skjoldbruskkirtel-hormoner' i deres kroppe. For 23-årige Emma er det en indgang til at undersøge, om man kan...
At være juniormentor er en ’once in a lifetime experience’
Alexandra og Sarah har begge været juniormentorer i Videnskabsklubben. Alexandra kalder det en 'once in a lifetime experience', og Sarah fandt ud af, at rollen som juniormentor gav hende meget mere end ’noget' på CV’et.Juniormentor Alexandra fortæller om sine...