Kamilla og Pernille har begge været mentorer i Videnskabsklubben i flere år. I videoen her fortæller de om nogle af de sjoveste forsøg, de har prøvet at lave sammen med miniforskerne fra de mindre klasser.
Man skal være klar på lidt af hvert, hvis man melder sig som mentor i Videnskabsklubben – men det er det hele værd, mener Pernille (tv.) og Kamilla. (Video: Charlotte Price Persson)
Det hele startede for snart 3 år siden, da Kamillas far første gang fortalte hende, at der fandtes en klub, hvor man kunne undervise mindre elever i naturvidenskab. Allerede dengang var hun selv pjattet med naturvidenskab, og hun vidste med det samme, at det var noget for hende.
I efteråret samme år prøvede hun for første gang at være juniormentor, og snart efter havde hun fortalt så mange sjove ting fra sine klubeftermiddage, at hendes klassekammerat og veninde Pernille blev overbevist om, at hun også måtte melde sig.
Kamilla og Pernille har nu været med i Videnskabsklubben i henholdsvis 2 og 3 år.
“Du lærer rigtig mange ting ved at være mentor, selvfølgelig inden for natur-videnskab, men også i forhold til at undervise og formidle og organisere et forløb. Du bliver dygtig på mange punkter, selv hvis du ikke har tænkt dig at have noget med naturvidenskab at gøre i fremtiden,” siger Pernille Thinggaard, som sammen med Kamilla Tind går i 9. klasse på Trongaardsskolen i Lyngby.
“Og så er det bare rigtig fedt,” tilføjer Kamilla.
I videoen øverst på siden fortæller Pernille og Kamilla om eksempler på nogle af de sjoveste (og lidt klamme) forsøg, man laver i Videnskabsklubben.
Portrætserie: Mød en mentor
Videnskabsklubben handler om at skabe fællesskaber for børn og unge – med et naturfagligt fokus og med vægt på tryghed, nysgerrighed og tillid.
I denne portrætserie møder du en række af de rollemodeller og mentorer, der er med til at skabe Videnskabsklubben. Hvorfor meldte de sig som frivillige i Videnskabsklubben, hvordan har deres oplevelse med at undervise miniforskerne været, og hvor kommer interessen for naturvidenskab mon fra?
Læs flere portrætter
Seniormentor Sabika: Jeg ville ønske, at jeg selv havde gået til videnskab som barn
Sabika går på H.C. Ørsted Gymnasiet på Frederiksberg, og hun elsker at bruge den videnskabelige metode til at finde svar på sine spørgsmål og sin undren i hverdagen.
9-årige Emma: Hvad hvis der aldrig havde været en meteor, der slog dinosaurerne ihjel?
For mere end 65 millioner år siden smadrede en 10 kilometer bred asteroide ned på Jorden og udryddede dinosaurerne. Ville de stadig være her i dag, hvis det ikke var sket?
11-årige Peter: Hvad betyder det for Danmark, hvis Golfstrømmen ændrer sig?
Vores udledning af CO2 kan blive afgørende for, om vi i fremtiden får et koldere klima i Danmark. 11-årige Peter vil gerne vide, hvor meget betydning det får for Danmark og naturen.