Kamilla og Pernille har begge været mentorer i Videnskabsklubben i flere år. I videoen her fortæller de om nogle af de sjoveste forsøg, de har prøvet at lave sammen med miniforskerne fra de mindre klasser.
Man skal være klar på lidt af hvert, hvis man melder sig som mentor i Videnskabsklubben – men det er det hele værd, mener Pernille (tv.) og Kamilla. (Video: Charlotte Price Persson)
Det hele startede for snart 3 år siden, da Kamillas far første gang fortalte hende, at der fandtes en klub, hvor man kunne undervise mindre elever i naturvidenskab. Allerede dengang var hun selv pjattet med naturvidenskab, og hun vidste med det samme, at det var noget for hende.
I efteråret samme år prøvede hun for første gang at være juniormentor, og snart efter havde hun fortalt så mange sjove ting fra sine klubeftermiddage, at hendes klassekammerat og veninde Pernille blev overbevist om, at hun også måtte melde sig.
Kamilla og Pernille har nu været med i Videnskabsklubben i henholdsvis 2 og 3 år.
“Du lærer rigtig mange ting ved at være mentor, selvfølgelig inden for natur-videnskab, men også i forhold til at undervise og formidle og organisere et forløb. Du bliver dygtig på mange punkter, selv hvis du ikke har tænkt dig at have noget med naturvidenskab at gøre i fremtiden,” siger Pernille Thinggaard, som sammen med Kamilla Tind går i 9. klasse på Trongaardsskolen i Lyngby.
“Og så er det bare rigtig fedt,” tilføjer Kamilla.
I videoen øverst på siden fortæller Pernille og Kamilla om eksempler på nogle af de sjoveste (og lidt klamme) forsøg, man laver i Videnskabsklubben.
Portrætserie: Mød en mentor
Videnskabsklubben handler om at skabe fællesskaber for børn og unge – med et naturfagligt fokus og med vægt på tryghed, nysgerrighed og tillid.
I denne portrætserie møder du en række af de rollemodeller og mentorer, der er med til at skabe Videnskabsklubben. Hvorfor meldte de sig som frivillige i Videnskabsklubben, hvordan har deres oplevelse med at undervise miniforskerne været, og hvor kommer interessen for naturvidenskab mon fra?
Læs flere portrætter
Camilla blev bekræftet i, at hun vil være folkeskolelærer
Camilla synes, at det var vildt fedt at arbejde med børn og deres nysgerrighed i Videnskabsklubben. Hun ser forløbet som “en unik mulighed for at lære mere om børns måder at lære på”.
12-årige Villy: Hvorfor har man yndlingsfag?
Villy på 12 år undrer sig over, hvorfor man bedre kan lide nogle fag i skolen end andre.
Emma fra 4. klasse: Hvorfor kan jeg spille efter gehør?
Nogle mennesker kan høre, præcist hvilke toner en sirene fra en ambulance frembringer, mens andre bare hører ‘baa-buu-baa-buu’. Hvorfor?