Emma synes, at naturvidenskab er fedt, fordi der er så meget, som vi endnu ikke ved, og som kan undersøges ved hjælp af sjove metoder og en masse spørgsmål. Der er plads til alle i den naturvidenskabelige verden, mener hun.
Emma har været seniormentor i Nykøbing Falster i to år i træk. Hendes interesse for naturvidenskab startede i 6. klasse, hvor hun så et foredrag med Stephen Hawking sammen med sin far. (Privatfoto)
Beskriv din erfaring med at være mentor i Videnskabsklubben
– Jeg synes, at hele oplevelsen med at være mentor i Videnskabsklubben har lært mig helt vildt meget både personligt og naturfagligt, samtidig med at det har været en sjov oplevelse. Ved at være mentor har jeg mødt en masse nysgerrige børn og unge, som deler den samme interesse som mig. Det var været et åbent forum, hvor det kun er fantasien, der sætter grænser, og hvor ingen spørgsmål er ’dumme’. Der har været plads til alle personer og alle niveauer!
Hvorfor meldte du dig oprindeligt til at være mentor?
– Jeg meldte mig som mentor, fordi jeg synes, det er fedt, at man kan dele viden og interesse med andre og skabe et rum, hvor man kan lære af hinanden. Da jeg var yngre, tilbragte jeg meget af min tid med hovedet i en bog på biblioteket og ville ønske i dag, at jeg havde kendt til Videnskabsklubben. Den oplevelse og formidling af videnskab ville jeg gerne give videre til nogle andre, der havde samme interesse, og derfor meldte jeg mig til Videnskabsklubben.
Hvordan vil du beskrive din oplevelse af at være mentor i Videnskabsklubben?
– Jeg har været mentor i to år. Begge år har det været en sjov og hyggelig oplevelse, som jeg ikke ville være foruden.
Hvad har været det bedste ved at være mentor?
– Den bedste del ved at være mentor har været fællesskabet. Selvom jeg og de andre mentorer har stået for selve formidlingen af emnerne, har miniforskerne altid haft spørgsmål, som har været interessante. Det har skabt en stemning, hvor der var plads til sjov, leg og læring på samme tid.
Hvordan har det været at møde og undervise miniforskerne?
– Miniforskerne er alle meget forskellige med en fælles interesse for naturvidenskaben, hvilket har givet et godt læringsmiljø. Det har været fedt at møde børn og unge, der stiller spørgsmål og er klar på at finde svar hos videnskaben. Jeg synes, at det naturvidenskabelige kombineret med hygge og sjov har gjort, at undervisningen har været fyldt med diversitet, hvilket har gjort oplevelsen meget bedre.
Ved du, hvad du vil læse efter gymnasiet?
– Efter gymnasiet håber jeg på at komme ind på medicinstudiet i København. Jeg har dog tidligere drømt om at læse astrofysik på Niels Bohr Institutet!
Ved du, hvad du vil være, når du er færdiguddannet?
– Lige nu er min drøm at blive uddannet kirurg, hvor jeg kan arbejde i Læger uden Grænser.
Hvornår/hvordan opstod din egen interesse for naturvidenskab?
– Min far har altid haft stor interesse for naturvidenskaben, så på den måde har det været meget naturligt for mig at søge i den retning. Dog opstod min interesse først rigtigt omkring 6. klasse, hvor jeg hørte et foredrag med Stephen Hawking om sorte huller og Hawkingstråling. Jeg var helt betaget, og derefter fortsatte jeg med at læse og tage til foredrag om ting, der handlede om naturvidenskabelige emner.
Hvad synes du selv er det sjoveste ved naturvidenskab?
– Jeg synes, at det sjoveste ved naturvidenskab er, at man kan stille utallige spørgsmål om alting og blive ved med at finde frem til svar ved hjælp af spændende metoder. I naturvidenskaben er der sjældent noget, der er rigtigt eller forkert til at starte med, så det handler om at snævre sig ind på det mest rigtige, mens vores forståelse ændrer sig i løbet af processen.
Hvis du skulle fortælle andre, hvorfor naturvidenskab er fedt, hvad ville du så sige?
– Jeg synes, at naturvidenskab er fedt, fordi der er så meget, vi ikke ved endnu om os selv og om verden, og som vi kan undersøge ved hjælp af sjove metoder og en masse spørgsmål. Der er plads til alle i den naturvidenskabelige verden, og der er også plads til nysgerrighed. Alle niveauer er velkomne, og alle spørgsmål er lige meget værd.
Hvad vil du fortælle andre, som er nysgerrige på naturvidenskab, men ikke helt tror på, de kan finde ud af det?
– Naturvidenskab handler ikke om at kunne finde ud af det. I den videnskabelige verden støder man hele tiden på problemstillinger, og der handler det bare om at prøve sig frem! Alle kan være med, uanset det niveau man er på, så længe interessen er der. Derudover er naturvidenskaben et sted, hvor man sammen kan hjælpe hinanden til en bedre forståelse af ting, hvilket skaber et fedt fællesskab.
Vil du også være seniormentor?
Tilmeldingen til at blive seniormentor i Videnskabsklubben åbner igen 1. april 2024. Læs mere her.
Portrætserie: Mød en mentor
Videnskabsklubben handler om at skabe fællesskaber for børn og unge – med et naturfagligt fokus og med vægt på tryghed, nysgerrighed og tillid.
I denne portrætserie møder du en række af de rollemodeller og mentorer, der er med til at skabe Videnskabsklubben. Hvorfor meldte de sig som frivillige i Videnskabsklubben, hvordan har deres oplevelse med at undervise miniforskerne været, og hvor kommer interessen for naturvidenskab mon fra?
Læs flere portrætter
11-årige Jonathan: Kan gaming ændre hjernen?
Hvad gør computerspil egentlig ved vores hjerner? Det gode spørgsmål får 11-årige Jonathan svar på i denne artikel.
12-årige Alberte: Hvad sker der, hvis bierne forsvinder?
Vi ville skulle sige farvel til nogle af de mest populære madvarer og goddag til en mere kedelig natur, lyder svaret på Albertes spørgsmål.
Seniormentor Sabika: Jeg ville ønske, at jeg selv havde gået til videnskab som barn
Sabika går på H.C. Ørsted Gymnasiet på Frederiksberg, og hun elsker at bruge den videnskabelige metode til at finde svar på sine spørgsmål og sin undren i hverdagen.