12-årige Pavan er vild med naturvidenskab og har flere gange været med i Videnskabsklubben, hvor han oplever et helt særligt interessefællesskab. Det er “megasjovt” at være sammen med andre, der interesserer sig for videnskab, fortæller han.
Tidligere på året vandt Pavan Venkatraman som den yngste nogensinde “Årets Unge Forsker Junior” med sin opfindelse, der præsenterer et alternativ til en tørretumbler. (Privatfoto)
Pavan Venkatraman er ikke vokset op i et naturvidenskabeligt hjem, men nysgerrigheden for videnskab har spiret i ham, siden han deltog i sin første naturvidenskabelige konkurrence i 2018.
To år efter foreslog hans mor, at han skulle melde sig til Videnskabsklubbens forløb.
“Måske skulle jeg prøve det,” tænkte Pavan, da han tilmeldte sig det 7 uger lange forløb om primatologi, som handler om aber, menneskeaber og evolution.
På daværende tidspunkt gik han i 4. klasse, og siden har han deltaget i intet mindre end tre familieklubber hos Videnskabsklubben. Det er først og fremmest det unikke interessefællesskab i Videnskabsklubben, der tiltrækker den unge forsker, fortæller han.
LÆS MERE: Unge Forskere: Alle årets vindere har været med i Videnskabsklubben
“Det er megasjovt at være sammen med andre, der også kan lide videnskab. Jeg kan tale om emnerne på en helt anden måde, end jeg kan med mine venner i skolen,” siger Pavan, der i dag går i 6. klasse på Bernadotteskolen i Hellerup.
Nysgerrigt spørgsmål ledte til pris
Pavan bruger ofte ord som “sjovt” og “interessant” om videnskab. Det er tydeligt at mærke, at hans interesse for videnskabens verden stikker dybt i ham.
Det er nysgerrigheden efter at forstå, som leder ham til nye ideer, der i sidste ende kan blive opfindelser – som da han fandt på ideen om at lave en alternativ tørretumbler. Opfindelsen bestod i en ventilation, der, kort fortalt, stopper, når den opfanger, at tøjet er tørt.
Ideen opstod ud fra en undren: En dag spurgte Pavan sin mor, hvorfor de ikke havde en tørretumbler. Svaret var klima, økonomi og praktik.
“Så prøvede jeg at lave noget research. Og så fandt jeg ud af, at det var rigtigt, at tørretumblere ikke er bæredygtige,” forklarer Pavan, som gik og tyggede på ideen i et stykke tid, indtil han måtte konstatere, at “det ville være et rigtig godt forskningsprojekt,” som han formulerer det. Og ganske rigtigt:
Pavan endte med at vinde talentkonkurrencen Unge Forskere som den yngste nogensinde, og hans projekt og idé modtog utroligt meget ros fra juryen.
LÆS MERE: Lukas: Naturvidenskab handler ikke om at kunne finde ud af det, men om at være nysgerrig
Pavan drømmer om at blive juniormentor i Videnskabsklubben
Nysgerrigheden for videnskab stopper dog ikke her for Pavan. Når han bliver lidt ældre, kunne han godt tænke sig at være i juniormentor i Videnskabsklubben.
Pavan vil gerne vise de aktiviteter, som var noget af det sjoveste, han selv oplevede i Videnskabsklubben, til yngre børn. Især en særligt sjovt leg, som handlede om edderkoppeaber, står fortsat stærkt i hans hukommelse, selvom det snart er tre år siden, han sammen med de andre miniforskere skulle tape sine tommelfingre fast til håndfladen og prøve at skrælle en banan. En temmelig svær opgave, hvis nogen skulle være i tvivl.
“Det kunne også være sjovt at lære andre om videnskab og vise dem forskellige ting. Og det kan man i Videnskabsklubben,” slutter Pavan.
LÆS MERE: Populært forløb om matematik og datalogi vender tilbage
LÆS MERE: Debatindlæg: De unge skal ikke være glade hele tiden, de skal redde verden
Fakta
I Videnskabsklubben går børn i 4.-6. klasse til videnskab efter skole, ligesom andre børn går til ishockey og badminton. Børnene kan enten gå til primatologi, biodiversitet, materialefysik, mikrobiologi, kemi eller geometri & algoritmer, og fokus er på at have det sjovt sammen og være fælles om at undersøge verden omkring sig ved hjælp af den videnskabelige metode.
Læs flere portrætter
Hamza elsker, at naturvidenskab binder alting sammen
Hamza elsker at stille spørgsmål, og han elsker, at han kan finde stort set alle svarene i naturvidenskabens verden. Hans egen interesse for naturfagene opstod i de mindre klasser, hvor han særligt syntes, at det var sjovt at lave forsøg med fysik og kemi og få lov...
Laura bruger naturvidenskab til at forstå verden
Laura elsker, når naturvidenskab bliver omsat til noget, som man kan bruge i relevans til sig selv og sit eget liv, og derfor elsker hun især faget biologi. For den tidligere seniormentor er naturvidenskaben nemlig først og fremmest et værktøj til at forstå sig selv...
Naturvidenskaben giver Gustav flest ’aha-oplevelser’
Gustavs syn på det at lære er rent ud sagt forbilledlig: Bliv ved med at være nysgerrig og læg mærke til, hvordan evnen til at lære udvikler sig løbende – så kan du lære alt, du sætter dig for.På Marselisborg Gymnasium i Aarhus går en del af Gustavs tid med...