Laura elsker, når naturvidenskab bliver omsat til noget, som man kan bruge i relevans til sig selv og sit eget liv, og derfor elsker hun især faget biologi. For den tidligere seniormentor er naturvidenskaben nemlig først og fremmest et værktøj til at forstå sig selv som menneske.
I efteråret 2019 var Laura blandt andet i Go’Morgen Danmark sammen med to miniforskere for at fortælle om Videnskabsklubben. Tidligere på året repræsenterede hun også klubben i et indslag i P1 Radio.
Beskriv din erfaring med at være mentor i Videnskabsklubben
– Jeg var seniormentor på biodiversitetsholdet på Virum Skole for 6. klasser i efteråret 2019.
Hvorfor meldte du dig oprindeligt til at være mentor?
– Jeg så det som en god mulighed for at lege med undervisning og viden på en ny måde og håbede på at få erfaring med at formidle viden til andre end blot mine klassekammerater på min egen alder.
Hvordan vil du beskrive din oplevelse af at være mentor i Videnskabsklubben?
– En fed oplevelse, som var fyldt med hyggelige, lærerige timer, og som har givet mig god erfaring, som jeg helt sikkert kan bruge i fremtiden.
Hvad har været det bedste ved at være mentor?
– Uh, jeg synes det hele i en kombination var fedt, men jeg husker særligt, da jeg sad i Go’ Morgen Danmarks studie og skulle fortælle om, hvad Videnskabsklubben var for en størrelse, og om den viden vi skulle ud at lære miniforskerne.
Hvordan har det været at møde og undervise miniforskerne?
– Det var fedt at møde så engagerede unge miniforskere, som glædede sig til at lære og var interesserede i det, vi lavede med dem.
Ved du, hvad du vil læse efter gymnasiet?
– Jeg har i en del tid overvejet at læse medicin, men jeg er stadig ikke helt afklaret.
Ved du, hvad du vil være, når du er færdiguddannet?
– Hvis jeg vælger medicinvejen, kunne jeg godt overveje at blive børnelæge, da jeg altid har haft et særligt forhold til børn og føler, at det er et sted, jeg ville kunne gøre en forskel.
Hvornår/hvordan opstod din egen interesse for naturvidenskab?
– I folkeskolen havde jeg gode og inspirerende lærere, som gjorde, at jeg for eksempel syntes, at de naturfaglige fag og særligt biologi var spændende, og da jeg så skulle vælge linje på gymnasiet, havde jeg lyst til at udfolde denne gren noget mere. Jeg valgte derfor biologi som del af min studieretning, hvor min interesse voksede.
Hvad synes du selv er det sjoveste ved naturvidenskab?
– Jeg synes, det er fedt, når naturvidenskaben bliver noget, som man kan bruge i relevans til sig selv og sit eget liv, hvilket jeg synes, at biologi ofte gør.
Hvis du skulle fortælle andre, hvorfor naturvidenskab er fedt, hvad ville du så sige?
– Det er et værktøj til at forstå sig selv som menneske og den verden, vi lever i, på en anden relevant måde, end den man måske kender fra samfundsvidenskaben og humanioraen.
Hvad vil du fortælle andre, som er nysgerrige på naturvidenskab, men ikke helt tror på, de kan finde ud af det?
– Det er bare med at kaste sig ud i det, og så vil du sikkert finde noget, der vækker din interesse, og som du godt kan finde ud af!
Vil du også være seniormentor?
Tilmeldingen til at blive seniormentor i Videnskabsklubben åbner igen 1. april 2024. Læs mere her.
Portrætserie: Mød en mentor
Videnskabsklubben handler om at skabe fællesskaber for børn og unge – med et naturfagligt fokus og med vægt på tryghed, nysgerrighed og tillid.
I denne portrætserie møder du en række af de rollemodeller og mentorer, der er med til at skabe Videnskabsklubben. Hvorfor meldte de sig som frivillige i Videnskabsklubben, hvordan har deres oplevelse med at undervise miniforskerne været, og hvor kommer interessen for naturvidenskab mon fra?
Læs flere portrætter
Camilla blev bekræftet i, at hun vil være folkeskolelærer
Camilla synes, at det var vildt fedt at arbejde med børn og deres nysgerrighed i Videnskabsklubben. Hun ser forløbet som “en unik mulighed for at lære mere om børns måder at lære på”.
12-årige Villy: Hvorfor har man yndlingsfag?
Villy på 12 år undrer sig over, hvorfor man bedre kan lide nogle fag i skolen end andre.
Emma fra 4. klasse: Hvorfor kan jeg spille efter gehør?
Nogle mennesker kan høre, præcist hvilke toner en sirene fra en ambulance frembringer, mens andre bare hører ‘baa-buu-baa-buu’. Hvorfor?