Naturvidenskab kan forklare os en masse ting i vores verden, som vi enten tager for givet eller endnu ikke forstår. Og det er netop ønsket om at ville forstå verden bedre, der driver Lukas, som i efteråret 2022 var seniormentor i Videnskabsklubben.
Lukas underviste i Videnskabsklubbens nyeste forløb om kemi på Virum Gymnasium i efteråret 2022. Han deltog også i Videnskabsklubbens store afslutningsshow samme år. (Privatfoto)
Beskriv din erfaring med at være mentor i Videnskabsklubben
– At være mentor i Videnskabsklubben er meget ligetil, da Videnskabsklubben har en klar plan for, hvad man skal lave i alle undervisningsmoduler, og alle materialer ligger klar. Derfor bliver det nemt at fokusere på selve undervisningen og miniforskerne, eftersom alle andre ting er tilrettelagt.
Hvorfor meldte du dig oprindeligt til at være mentor?
– Jeg meldte mig som mentor i Videnskabsklubben, da jeg selv som yngre var en del af et lignende interesse-tilbud, hvor frivillige underviste mig. Derfor var Videnskabsklubben en måde selv at prøve at være mentor for yngre på, samtidig med at jeg kunne undervise i et interessant emne: kemi.
Hvordan vil du beskrive din oplevelse af at være mentor i Videnskabsklubben?
– Det har overordnet været en meget interessant oplevelse at være mentor, da man får en enorm mængde skæve og nye spørgsmål fra miniforskerne. De kommer med nye vinkler, man ellers ikke havde tænkt over, hvilket tvinger dig til at gennemsøge din hjerne for at svare på spørgsmålet.
Hvad har været det bedste ved at være mentor?
– Det bedste ved at være mentor har uden tvivl været at undervise miniforskerne og specielt at skulle prøve at svare på deres mange spørgsmål. For disse spørgsmål er nye vinkler på et emne, man selv troede, man havde styr på, men det viser sig så, at det ikke var tilfældet.
Hvordan har det været at møde og undervise miniforskerne?
– At undervise miniforskerne har været sjovt, da man har mulighed for at give den viden videre, man selv har opbygget. Derudover har mødet med miniforskerne været med til at udbygge min egen viden, da jeg blev nødt til at undersøge nye emner for at svare på deres spørgsmål.
Ved du, hvad du vil læse efter gymnasiet?
– Jeg er ikke sikker på den præcise uddannelse, men jeg er overbevist om, at jeg skal læse noget inden for medicin og bioteknologi. Dette overvejer jeg at gøre i udlandet, hvis jeg får muligheden.
Ved du, hvad du vil være, når du er færdiguddannet?
– Jeg vil gerne arbejde i medicinalverdenen. Dette kan både være i den private sektor eller på et universitet, men i hvert fald som forsker på den ene eller anden måde.
Hvornår/hvordan opstod din egen interesse for naturvidenskab?
– Det er svært at pege på et præcist tidspunkt, men naturvidenskab har i lang tid være en af mine interesser, da det gør det muligt at beskrive den verden, vi lever i. Med den beskrivelse kan man bedre forstå omgivelserne og måske endda forudsige, hvad der vil ske i fremtiden.
Hvad synes du selv er det sjoveste ved naturvidenskab?
– Det sjoveste ved naturvidenskab er helt klart at kunne forklare, hvorfor hverdagsting sker. Hvorfor er himmelen blå? Hvorfor kan olivenolie ikke blandes i vandet, man koger pasta i? Hvordan kan hjertet slå af sig selv? Ved hjælp af naturvidenskab kan man komme med et bud på, hvorfor alle disse ting sker.
Hvis du skulle fortælle andre, hvorfor naturvidenskab er fedt, hvad ville du så sige?
– Naturvidenskab gør det muligt at forklare de ting, vi normalt tager for givet i hverdagen. Det gør det muligt at forstå vores omgivelser og måske kunne forudsige, hvad fremtiden vil bringe.
Hvad vil du fortælle andre, som er nysgerrige på naturvidenskab, men ikke helt tror på, de kan finde ud af det?
– Naturvidenskab handler ikke om at kunne finde ud af det, men om at ville forstå, hvorfor ting sker. Det er grundlæggende et spørgsmål om at være nysgerrig, og ikke hvor god man er til at forstå tingene. For hvis man er nysgerrig nok, skal man nok forstå, hvad man vil forstå i sidste ende.
Vil du også være seniormentor?
Tilmeldingen til at blive seniormentor i Videnskabsklubben åbner igen 1. april 2024. Læs mere her.
Portrætserie: Mød en mentor
Videnskabsklubben handler om at skabe fællesskaber for børn og unge – med et naturfagligt fokus og med vægt på tryghed, nysgerrighed og tillid.
I denne portrætserie møder du en række af de rollemodeller og mentorer, der er med til at skabe Videnskabsklubben. Hvorfor meldte de sig som frivillige i Videnskabsklubben, hvordan har deres oplevelse med at undervise miniforskerne været, og hvor kommer interessen for naturvidenskab mon fra?
Læs flere portrætter
11-årige Vera: Er der flere universer end dette?
Det er ikke muligt for astronomer at slå fast, om der faktisk findes flere universer. Men det er en mulighed, som vi ikke kan udelukke, siger dansk astrofysiker.
Sofie-Estelle lavede sine egne eksperimenter allerede i 5. klasse
Da Sofie-Estelle fik ny lærer i natur-teknik i 5. klasse, voksede hendes interesse for naturvidenskab markant, og hun begyndte at researche og lave sine egne naturvidenskabelige forsøg.
Naturvidenskabelige fænomener vækker “en ild” i Salam
Hver gang Salam opdager noget nyt inden for naturvidenskab, vækker det nysgerrighed og spænding i ham. Han elsker at give sin egen interesse videre i Videnskabsklubben, hvor han netop har meldt sig som mentor for andet år i træk.