I Videnskabsklubben følte Rannva, at hun gjorde en lille forskel, hver gang hun mødtes med miniforskerne. Forløbet åbnede hendes øjne for glæden ved at undervise.
Rannva så Videnskabsklubben som en god mulighed for at få erfaring med at undervise, og hun refererede da også til tiden som mentor, da hun var til jobsamtale for at blive lærervikar. (Privatfoto)
Hvorfor meldte du dig oprindeligt til at være mentor?
– Jeg så det som en god mulighed for at få erfaring med at undervise, da det var et af mine ønsker til job i mine sabbatår. Nu arbejder jeg på en skole som lærervikar, og jeg refererede også til min tid som mentor i Videnskabsklubben til jobsamtalen. Derudover kan jeg godt lide at tage ansvar og blive udfordret på nye måder.
Hvad har været det bedste ved at være mentor?
– Det var at blive klogere på emnet om primater og arbejde med børn på en anden måde end normalt.
Hvad har været den største udfordring ved at være mentor i Videnskabsklubben, og hvordan har du håndteret den?
– For mig var det tiden, jeg skulle ligge i at være mentor, men jeg overkom den udfordring ved at fokusere på det positive.
Kan du give et eksempel på en særlig mindeværdig oplevelse eller et interessant forsøg, du har udført med miniforskerne?
– Forsøget, jeg stadig husker bedst, er der, hvor de “mister” deres tommelfingre ved, at vi taper dem fast til hånden.
Hvordan har din rolle som mentor påvirket din personlige udvikling?
– Jeg har fået øjnene op for min glæde ved at undervise.
Hvordan har du kunnet bruge din erfaringer fra Videnskabsklubben som lærervikar?
– Hvordan man omgås børn på den bedst mulige måde, at skulle tage ansvar og undervise en klasse, håndtering af problemer/udfordringer og selvfølgelig også samarbejdet med de andre mentorer.
Er der et bestemt øjeblik, hvor du følte, at du virkelig gjorde en forskel som mentor?
– Jeg tror på, at jeg gjorde en lille forskel hver gang.
Hvilke råd vil du give til kommende mentorer baseret på din egen oplevelse?
– Læs op, kom smilede, hav det sjovt.
Har du en yndlings naturvidenskabelig funfact?
– Han-fugle er mere farverige end hunnerne.
Vil du også være seniormentor?
Tilmeldingen til at blive seniormentor i Videnskabsklubben åbner igen 1. april 2024. Læs mere her.
Portrætserie: Mød en mentor
Videnskabsklubben handler om at skabe fællesskaber for børn og unge – med et naturfagligt fokus og med vægt på tryghed, nysgerrighed og tillid.
I denne portrætserie møder du en række af de rollemodeller og mentorer, der er med til at skabe Videnskabsklubben. Hvorfor meldte de sig som frivillige i Videnskabsklubben, hvordan har deres oplevelse med at undervise miniforskerne været, og hvor kommer interessen for naturvidenskab mon fra?
Læs flere portrætter
Silkes verden er fuld af spørgsmål, og hver gang hun finder et svar, ser verden lidt anderledes ud
Naturfag giver dybe og detaljerede svar, og det er en del af forklaringen på, hvorfor Silke er så glad for biologi, matematik, fysik og kemi. "Sådan er det bare" er det mest utilfredsstillende svar, man kan få, når man undrer sig over, hvordan verden hænger...
Emma undersøger: Kan snegle være fremtidens forsøgsdyr?
En snegl har, i modsætning til mennesker, ingen skjoldbruskkirtel. Alligevel har man i nyere forskning fundet ud af, at snegle og andre bløddyr aktivt samler 'skjoldbruskkirtel-hormoner' i deres kroppe. For 23-årige Emma er det en indgang til at undersøge, om man kan...
At være juniormentor er en ’once in a lifetime experience’
Alexandra og Sarah har begge været juniormentorer i Videnskabsklubben. Alexandra kalder det en 'once in a lifetime experience', og Sarah fandt ud af, at rollen som juniormentor gav hende meget mere end ’noget' på CV’et.Juniormentor Alexandra fortæller om sine...