Da Amanda var yngre, gik hun på jagt efter spændende ting i baghaven, som hun kunne kigge på under sit forstørrelsesglas, og hun elsker stadig at stille sine forældre spændende spørgsmål om naturvidenskab.
Amanda meldte sig som juniormentor i Videnskabsklubben, fordi hun drømte om at finde et fællesskab med andre børn og unge, der ligesom hun syntes, at naturvidenskab er spændende. (Foto: Privatfoto)
Hvorfor meldte du dig oprindeligt til at være juniormentor?
Jeg meldte mig i første omgang til at være juniormentor i Videnskabsklubben, fordi jeg gerne ville møde andre børn og unge, der ligesom jeg er nysgerrige på naturvidenskab.
Jeg har også altid godt kunnet lide at lære fra mig og været nysgerrig på, hvordan undervisningen kan se ud fra lærerens synsvinkel. Og så håbede jeg da også på at lære noget nyt og spændende.
Hvad har været det bedste ved at være juniormentor?
Der har godt nok været mange gode ting! Men det har nok været følelsen af – forhåbentlig – at have inspireret nogle miniforskere.
Men også bare muligheden for at være et sted, hvor vi alle var sammen om vores fælles interesse, nemlig naturvidenskab!
LÆS OGSÅ: Nu kan 7. klasses elever også være med i Videnskabsklubben
Hvordan har det været at møde og undervise miniforskerne?
Det har været rigtig sjovt! Det var anderledes, end jeg havde forestillet mig, men jeg blev helt klart positivt overrasket!
Jeg havde heller ikke regnet med, hvor hyggeligt og samtidig lærerigt det ville blive. Men man siger jo, at den bedste måde at lære på er at lære fra sig – og det er desuden også den sjoveste!
Ved du, hvad for en linje du vil have i gymnasiet – og evt. hvad du kunne tænke dig at uddanne dig som senere hen?
Jeg skal faktisk slet ikke på et “rigtigt” gymnasium. Jeg skal på noget der hedder IB World School – en international ungdomsuddannelse, hvor undervisningen foregår på engelsk.
Der er elever med mange forskellige nationaliteter, og så har man heller ikke så mange forskellige fag som på et klassisk dansk gymnasium, så der er mere tid til at gå i dybden med det enkelte fag.
Hvad der skal ske derefter, må tiden vise.
LÆS OGSÅ: Seniormentor Sabika: Jeg ville ønske, at jeg selv havde gået til videnskab som barn
Hvornår/hvordan opstod din egen interesse for naturvidenskab?
Jeg tror, at den altid har været der. Da jeg var mindre, gik jeg tit i baghaven og samlede ting under mit lille forstørrelsesglas og stillede mine forældre de mærkeligste spørgsmål (jeg må nok indrømme, at det gør jeg stadig…)
Jeg var også stor fan af TV-programmet Store Nørd, så det kan jo være, at det startede der?
Hvad synes du selv er det sjoveste ved naturvidenskab?
At du kan stille spørgsmål ved alting! Og så få de mest spændende eller besynderlige svar, der bare får dig til at stille endnu flere spørgsmål.
LÆS OGSÅ: Christian vil være palæontolog og forske i biodiversitetens historie
Hvis du skulle fortælle andre, hvorfor naturvidenskab er fedt, hvad ville du så sige?
Jeg ville nok starte med at spørge, om naturfag aldrig har fascineret dem? For jeg tror, at det er noget, der har skabt spekulationer hos alle mennesker i en eller anden grad. Hvem har ikke stået og kigget op i stjernehimlen og bare tænkt: “Wow!”?
Hvad vil du fortælle andre, som er nysgerrige på naturvidenskab, men ikke helt tror på, de kan finde ud af det?
Jeg vil forsikre dem om, at der ikke er noget, man kan gøre forkert! Naturfag handler om at være nysgerrig og stille spørgsmål – og så selvfølgelig at have det sjovt!
Men jeg kan godt forstå, hvis det er lidt svært at komme i gang alene. Så er det jo godt, at der findes en Videnskabsklub, ikke?
Portrætserie: Mød en mentor
Videnskabsklubben handler om at skabe fællesskaber for børn og unge – med et naturfagligt fokus og med vægt på tryghed, nysgerrighed og tillid.
I denne portrætserie møder du en række af de rollemodeller og mentorer, der er med til at skabe Videnskabsklubben. Hvorfor meldte de sig som frivillige i Videnskabsklubben, hvordan har deres oplevelse med at undervise miniforskerne været, og hvor kommer interessen for naturvidenskab mon fra?
Læs flere portrætter
Sophus bygger vindmøller i sin fritid og drømmer om at blive ingeniør
Sophus drømmer om at læse til ingeniør og bruger sin fritid på at bygge 3D-printede mini-vindmøller. I Videnskabsklubben nød han at dele sin interesse med børnene.
Maja gik både til kemi og biodiversitet – til efteråret vil hun gå til arkæologi
Maja elsker dyr og naturen. I Videnskabsklubben har hun både gået til biodiversitet og kemi, og til efteråret drømmer hun om at starte til arkæologi.
Videnskabsklubben åbnede Rannvas øjne for glæden ved at undervise
I Videnskabsklubben følte Rannva, at hun gjorde en lille forskel, hver gang hun mødtes med miniforskerne. Forløbet åbnede hendes øjne for glæden ved at undervise.