Sophus drømmer om at læse til ingeniør og bruger sin fritid på at bygge 3D-printede mini-vindmøller. I Videnskabsklubben nød han at dele sin interesse med børnene.

Sophus går i 2.g på Allerød Gymnasium, og hans naturvidenskabelige interesse stikker dybt. Sammen med nogle klassekammerater har han været med til at starte “Fysik-klubben”, hvor de opfinder projekter, som de animerer og printer i 3D. (Privatfoto)
Beskriv din erfaring med at være mentor i Videnskabsklubben.
– Jeg har lært mange fantastiske ting ved at være seniormentor I Videnskabsklubben. Jeg har fundet ud af, hvor fedt det er at give information videre til andre.
Hvorfor meldte du dig oprindeligt til at være mentor?
– Da jeg var lille, var der ikke så meget naturvidenskab, man kunne lave i sin fritid, udover at se Store Nørd. Det savnede jeg. Da jeg hørte om Videnskabsklubben, tænkte jeg på, at jeg kunne være med til at gøre en forskel, fordi der nok også var andre, der havde det på samme måde som mig.
Hvordan vil du beskrive din oplevelse af at være mentor i Videnskabsklubben?
– Det var fantastisk at være et forbillede og skabe endnu mere interesse inden for naturvidenskab, samtidig med at vi havde det meget hyggeligt sammen.
Hvad har været det bedste ved at være mentor?
– At se alle børnene opdage, at der også er andre, der har de samme hobbyer og interesser, var fantastisk. Det var også meget fedt at prøve at undervise. Det giver meget gavn i éns liv at være mentor.
Hvordan har det været at møde og undervise miniforskerne?
– Det var en sjov og hyggelig oplevelse at undervise dem. Det var også fedt at møde nogle, der havde samme interesse som mig. I min fritid bygger jeg mange vindmøller, og det, synes de, var meget spændende, så jeg tog en masse med og fortalte dem om, hvordan de fungerer. De var meget nysgerrige, hvilket jeg også selv er.
Ved du, hvad du vil læse efter gymnasiet?
– Jeg vil gerne læse til ingeniør inden for noget med strøm, da jeg i min fritid bygger mange ting lige fra off-grid systemer til tesla-spoler. Derfor bliver det nok uddannelsen “Bæredygtige Energiteknologier” eller “Elektroteknologi” på DTU, jeg vælger.
Ved du, hvad du vil være, når du er færdiguddannet?
– Nej, ikke helt, der er alt for meget, jeg synes er spændende – men helt klart en form for ingeniør inden for strøm.
Hvornår/hvordan opstod din egen interesse for naturvidenskab?
– Helt fra da jeg lærte at tale, drev jeg hele min familie til vanvid med en masse spørgsmål som: ”Mor, hvorfor kan man ikke se luften?” Efter mange forskellige forklaringer ville jeg til sidst sige: ”Det var mærkeligt.”
Da jeg så blev ældre, tog det fart, og nu går jeg i 2.g på Allerød Gymnasium. Jeg har startet en frivillig organisation, der hedder “Fysik-klubben” med nogle fra min klasse. Vi designer 3D-modulerede vindmøller, som vi derefter printer i 3D. De er ret små, men meget smarte, fordi de kan give lidt strøm til de mest basale ting. Vi har også lige fået støtte fra Tuborgfondet til vores klub.
LÆS OGSÅ: Fysikklubben vil gøre en forskel
Hvad synes du selv er det sjoveste ved naturvidenskab?
– Helt klart at gå og tænke på noget og så gå fra teori til praksis. Det er helt fantastisk, at man kan beskrive den mega-abstrakte verden, vi lever i, med naturvidenskaben.
Hvis du skulle fortælle andre, hvorfor naturvidenskab er fedt, hvad ville du så sige?
– Kig dig omkring. Hele verden, vi lever i, kan beskrives med naturvidenskab, fra det meste af den abstrakte kvantemekanik til hvorfor vi mennesker er her.
Hvad vil du fortælle andre, som er nysgerrige på naturvidenskab, men ikke helt tror på, de kan finde ud af det?
– Man skal bare prøve. Da jeg var mentor i primatologi, vidste jeg heller ikke noget om det, før jeg startede, men jeg lærte det hen ad vejen. Man kan det meste, hvis man bare prøver.
Vil du også være seniormentor?
Tilmeldingen til at blive seniormentor i Videnskabsklubben åbner igen til foråret 2025. Læs mere her.
Portrætserie: Mød en mentor
Videnskabsklubben handler om at skabe fællesskaber for børn og unge – med et naturfagligt fokus og med vægt på tryghed, nysgerrighed og tillid.
I denne portrætserie møder du en række af de rollemodeller og mentorer, der er med til at skabe Videnskabsklubben. Hvorfor meldte de sig som frivillige i Videnskabsklubben, hvordan har deres oplevelse med at undervise miniforskerne været, og hvor kommer interessen for naturvidenskab mon fra?
Læs flere portrætter
Naturvidenskaben giver Gustav flest ’aha-oplevelser’
Gustavs syn på det at lære er rent ud sagt forbilledlig: Bliv ved med at være nysgerrig og læg mærke til, hvordan evnen til at lære udvikler sig løbende – så kan du lære alt, du sætter dig for.På Marselisborg Gymnasium i Aarhus går en del af Gustavs tid med...
Silkes verden er fuld af spørgsmål, og hver gang hun finder et svar, ser verden lidt anderledes ud
Naturfag giver dybe og detaljerede svar, og det er en del af forklaringen på, hvorfor Silke er så glad for biologi, matematik, fysik og kemi. "Sådan er det bare" er det mest utilfredsstillende svar, man kan få, når man undrer sig over, hvordan verden hænger...
Emma undersøger: Kan snegle være fremtidens forsøgsdyr?
En snegl har, i modsætning til mennesker, ingen skjoldbruskkirtel. Alligevel har man i nyere forskning fundet ud af, at snegle og andre bløddyr aktivt samler 'skjoldbruskkirtel-hormoner' i deres kroppe. For 23-årige Emma er det en indgang til at undersøge, om man kan...