Sophus drømmer om at læse til ingeniør og bruger sin fritid på at bygge 3D-printede mini-vindmøller. I Videnskabsklubben nød han at dele sin interesse med børnene.
Sophus går i 2.g på Allerød Gymnasium, og hans naturvidenskabelige interesse stikker dybt. Sammen med nogle klassekammerater har han været med til at starte “Fysik-klubben”, hvor de opfinder projekter, som de animerer og printer i 3D. (Privatfoto)
Beskriv din erfaring med at være mentor i Videnskabsklubben.
– Jeg har lært mange fantastiske ting ved at være seniormentor I Videnskabsklubben. Jeg har fundet ud af, hvor fedt det er at give information videre til andre.
Hvorfor meldte du dig oprindeligt til at være mentor?
– Da jeg var lille, var der ikke så meget naturvidenskab, man kunne lave i sin fritid, udover at se Store Nørd. Det savnede jeg. Da jeg hørte om Videnskabsklubben, tænkte jeg på, at jeg kunne være med til at gøre en forskel, fordi der nok også var andre, der havde det på samme måde som mig.
Hvordan vil du beskrive din oplevelse af at være mentor i Videnskabsklubben?
– Det var fantastisk at være et forbillede og skabe endnu mere interesse inden for naturvidenskab, samtidig med at vi havde det meget hyggeligt sammen.
Hvad har været det bedste ved at være mentor?
– At se alle børnene opdage, at der også er andre, der har de samme hobbyer og interesser, var fantastisk. Det var også meget fedt at prøve at undervise. Det giver meget gavn i éns liv at være mentor.
Hvordan har det været at møde og undervise miniforskerne?
– Det var en sjov og hyggelig oplevelse at undervise dem. Det var også fedt at møde nogle, der havde samme interesse som mig. I min fritid bygger jeg mange vindmøller, og det, synes de, var meget spændende, så jeg tog en masse med og fortalte dem om, hvordan de fungerer. De var meget nysgerrige, hvilket jeg også selv er.
Ved du, hvad du vil læse efter gymnasiet?
– Jeg vil gerne læse til ingeniør inden for noget med strøm, da jeg i min fritid bygger mange ting lige fra off-grid systemer til tesla-spoler. Derfor bliver det nok uddannelsen “Bæredygtige Energiteknologier” eller “Elektroteknologi” på DTU, jeg vælger.
Ved du, hvad du vil være, når du er færdiguddannet?
– Nej, ikke helt, der er alt for meget, jeg synes er spændende – men helt klart en form for ingeniør inden for strøm.
Hvornår/hvordan opstod din egen interesse for naturvidenskab?
– Helt fra da jeg lærte at tale, drev jeg hele min familie til vanvid med en masse spørgsmål som: ”Mor, hvorfor kan man ikke se luften?” Efter mange forskellige forklaringer ville jeg til sidst sige: ”Det var mærkeligt.”
Da jeg så blev ældre, tog det fart, og nu går jeg i 2.g på Allerød Gymnasium. Jeg har startet en frivillig organisation, der hedder “Fysik-klubben” med nogle fra min klasse. Vi designer 3D-modulerede vindmøller, som vi derefter printer i 3D. De er ret små, men meget smarte, fordi de kan give lidt strøm til de mest basale ting. Vi har også lige fået støtte fra Tuborgfondet til vores klub.
LÆS OGSÅ: Fysikklubben vil gøre en forskel
Hvad synes du selv er det sjoveste ved naturvidenskab?
– Helt klart at gå og tænke på noget og så gå fra teori til praksis. Det er helt fantastisk, at man kan beskrive den mega-abstrakte verden, vi lever i, med naturvidenskaben.
Hvis du skulle fortælle andre, hvorfor naturvidenskab er fedt, hvad ville du så sige?
– Kig dig omkring. Hele verden, vi lever i, kan beskrives med naturvidenskab, fra det meste af den abstrakte kvantemekanik til hvorfor vi mennesker er her.
Hvad vil du fortælle andre, som er nysgerrige på naturvidenskab, men ikke helt tror på, de kan finde ud af det?
– Man skal bare prøve. Da jeg var mentor i primatologi, vidste jeg heller ikke noget om det, før jeg startede, men jeg lærte det hen ad vejen. Man kan det meste, hvis man bare prøver.
Vil du også være seniormentor?
Tilmeldingen til at blive seniormentor i Videnskabsklubben åbner igen 1. april 2024. Læs mere her.
Portrætserie: Mød en mentor
Videnskabsklubben handler om at skabe fællesskaber for børn og unge – med et naturfagligt fokus og med vægt på tryghed, nysgerrighed og tillid.
I denne portrætserie møder du en række af de rollemodeller og mentorer, der er med til at skabe Videnskabsklubben. Hvorfor meldte de sig som frivillige i Videnskabsklubben, hvordan har deres oplevelse med at undervise miniforskerne været, og hvor kommer interessen for naturvidenskab mon fra?
Læs flere portrætter
12-årige Villy: Hvorfor har man yndlingsfag?
Villy på 12 år undrer sig over, hvorfor man bedre kan lide nogle fag i skolen end andre.
Emma fra 4. klasse: Hvorfor kan jeg spille efter gehør?
Nogle mennesker kan høre, præcist hvilke toner en sirene fra en ambulance frembringer, mens andre bare hører ‘baa-buu-baa-buu’. Hvorfor?
At undervise hjalp Kristen med at forstå naturvidenskaben bedre
Som mentor i Videnskabsklubben indså Kristen, at det at lære andre noget fagligt stof er en helt anden oplevelse, end at være den som lærer.