De to UIN-frivillige Emilie og Clara valgte begge at gå nogle usædvanlige veje, da de skulle skrive deres SRP-opgaver i gymnasiet. I denne artikel får du inspiration til, hvordan du selv kan designe din SRP/SOP.

Usædvanlige SRP-idéer inspiration

Clara (t.v.) og Emilie fulgte begge deres mavefornemmelse og valgte en fagkombination, som gav dem mulighed for at skrive om netop de emner, de brændte mest for. (Privatfotos)

Hvad hvis jeg vælger to fag, der ikke passer sammen? Hvad bliver svært – og hvornår bliver det for svært? Det er der aldrig nogen, der har gjort før, så kan man godt gøre det?

Den type spørgsmål sidder du måske med, hvis du snart skal i gang med at vælge fag og emne til en af dine største opgaver i gymnasiet.

Men det vigtigste, når du vælger fagkombination for SRP/SOP, er faktisk, at du går med din mavefornemmelse og de fag, du selv brænder for.

Sådan lyder budskabet fra Clara Nürnberg, som selv valgte at gå en usædvanlig veje, da hun skrev sin SRP.

”Selvom du er naturfaglig ind til benet, kan det godt være sjovt at springe ud i noget nyt. Hvis bare man brænder nok for det, skal det nok gå godt,” lyder det fra Clara Nürnberg, som er frivilligansvarlig i UIN (Ung i Naturvidenskaben).

LÆS OGSÅ: Videnskabsklubben får sin egen ungeredaktion: Velkommen til UIN!

Clara brændte for Tyskland – og vektorer

Da Clara Nürnberg skulle skrive SRP tilbage i 2022, fik hun støtte fra sin tysklærer Mette i, at man snildt kunne skrive opgaven med en fagkombination i noget så atypisk som tysk og matematik.

Clara havde et brændende ønske om at skrive om matematikkens udvikling. Men hun ville rigtig gerne kombinere matematikken med sit andet A-fag, nemlig tysk. 

Clara har nemlig altid været meget optaget af den forvandling, Tyskland gennemgik under 2. Verdenskrig – og derudover har hun altid syntes, at arbejdet med vektorer var spændende.

LÆS OGSÅ: SRP & SOP: 5 gode råd til at vælge emne og fagkombination

Sådan kombinerede Clara tysk og matematik

Komplekse tal læner sig op ad vektorregning, og derfor endte de – i kombination med det tredje rige – med at blive Claras fokuspunkt i opgaven.

I sidste ende faldt valget derfor på emnet: ”Nazificeringen af matematikken under Det Tredje Rige” med fokus på den tyske matematiker og nazist Ludwig Bieberbach, som brugte matematikken til at understøtte nazisme og racisme i Tyskland under 2. Verdenskrig.

Fakta

Det Tredje Rige var den nazistiske betegnelse for Tyskland i perioden 1933-1945.

Nazisterne fremstillede det nazistiske Tyskland som videreførelsen af Det Tysk-romerske Rige 962-1806 og Det Vilhelminske Kejserrige 1871-1918. 

Kilde: Danmarks Nationalleksion (LEX)

Pludselig kunne den atypiske kombination mellem tysk og matematik lykkes, og Clara havde mulighed for at bruge tiden på sin SRP med at undersøge et emne, som hun virkelig brændte for.

Det var et emne, der både kunne vise de naturfaglige mekanismer bag matematikken, men det kunne også vise, hvordan forskning og naturvidenskab kan være et værktøj for politisk magt.

“Det var noget helt nyt, jeg undersøgte”

Igennem hele processen, afprøvede Clara sine strategier og atypiske metoder med vejledning fra sin tysklærer Mette.

”Det var et emne, som ingen havde berørt før på mit gymnasium. Jeg kunne ikke kigge på nogle tidligere opgaver for at få en idé om, hvordan jeg skulle gøre. Men det var også det, der gjorde det så spændende – at det var noget helt nyt, jeg undersøgte,” lyder det fra Clara.

Hun understreger, at man godt kan kaste sig ud i kombinationen af humaniora og naturvidenskab, selvom man er mere erfaren med det ene område end det andet.

Bare emnet er interessant nok.

Emilie udviklede klimaundervisning til folkeskolen

Emilie Kreiberg Block, som også er frivillig i UIN og blandt andet bidrager med SoMe-indhold, skrev sin SRP i fagene biotek og design & arkitektur.

Det var ikke en sammensætning, hun var blevet præsenteret for af sine naturfagslærere, men de passede med det, Emilie brændte for: formidling, klima og koraller. 

I biotek undersøgte Emilie, hvordan biologiske og bioteknologiske metoder kan være med til at give os mere viden, gøre korallerne mere modstandsdygtige og genopbygge koralrevet.

I design & arkitektur udarbejdede hun undervisningsmateriale til udskolingselever. 

“Man skal vælge noget, man er passioneret omkring!”

Frøet til idéen, der lå bag Emilies SRP, blev sået af hendes veninde, der forsøgte at hjælpe Emilie med at vælge emne, fordi hun var i tvivl.

Hun spurgte ganske simpelt: ”Hvad brænder du for?” Emilie svarede: ”Klimaet og korallerne” og vidste straks, at kombinationen af biotek og design & arkitektur var det fuldstændig rigtige valg for hende. 

”Jeg er glad for, at hun satte mig straight. For der var mange ting, jeg dengang syntes var spændende, men man skal vælge noget, man er passioneret omkring!” siger Emilie.

Hvis du er usikker på, om de fag, du gerne vil skrive i, passer sammen, så husk, at der ikke findes to fag, som ikke kan passe sammen – hvis bare du vælger det rigtige emne. 

”Hvis blot du følger din mavefornemmelse, din passion og dine interesser, så skal det hele nok give sig selv,” lyder det samstemmende fra Emilie og Clara.

HELD OG LYKKE OG GOD SKRIVELYST! 

Fakta

UIN (Ung i Naturvidenskaben) er Videnskabsklubbens ungeredaktion, der skriver artikler med naturvidenskabelig inspiration til dig, der er ung og naturvidenskabeligt interesseret.

Du kan følge UIN på instagram, hvor vi løbende poster artikler og videoer med naturvidenskabelig inspiration, tilbud, interviews og lignende. 

Alle artikler vil desuden blive bragt her på UIN’s egen side.

Er du interesseret i at blive en del af UIN, kan du skrive til frivilligansvarlig Clara Nürnberg på uin.hyfen@gmail.com. Beskriv kort din egen baggrund og motivation for at ville bidrage til UIN.